Astăzi
întâlnim boala la tot pasul. Nu ţine cont de vârstă sau de categorie socială,
este necruţătoare. Ce înseamnă darul sănătăţii, care sunt cauzele şi ce
mijloace de vindecare avem la îndemână?
Darul sănătăţii şi al vindecării
Valoarea pe care o are
făptura umană înaintea lui Dumnezeu, aşa cum este ea creată încă de la început,
adică trup şi suflet, este evidentă din însuşi faptul că Domnul nostru Iisus
Hristos a venit să mântuiască nu numai sufletul, ci şi trupul omului. Porunca
de a vindeca pe cei bolnavi le-a fost dată ucenicilor chiar de Hristos Domnul,
aşa cum vedem în Evanghelie: „Tămăduiţi pe cei neputincioşi, înviaţi pe cei morţi,
curăţiţi pe cei leproşi, pe demoni scoateţi-i; în dar aţi luat, în dar să
daţi.” (Matei 10,9). Tot Evanghelia ne spune că ucenicii au ascultat cuvântul
Domnului: „Şi ieşind, ei propovăduiau să se pocăiască. Şi scoteau mulţi demoni
şi ungeau cu untdelemn pe mulţi bolnavi şi-i vindecau.”(Marcu 6,12-13). De
asemenea, avem o mărturie importantă a faptului că ucenicii săvârşeau
<> şi de la Sfântul Iacov, care face următoarele
recomandări creştinilor de atunci, dar şi de astăzi: „Este cineva bolnav între
voi? Să cheme preoţii Bisericii şi să se roage pentru el, ungându-l cu
untdelemn în numele Domnului. Şi rugăciunea credinţei va mântui pe cel bolnav
şi Domnul îl va ridica şi de va fi făcut păcate se vor ierta lui.” (Iacov 5,
14-15). În conformitate cu practica Sfinţilor Apostoli şi ucenici ai Domnului, dar
şi a urmaşilor acestora, episcopii şi preoţii, părintele profesor Ene Branişte
socoteşte de cuviinţă să ne spună că tămăduirea trupească şi sufletească a
celui bolnav trebuie privite „ ca un dar al lui Dumnezeu şi ca un semn al
acţiunii Sale divine.”
Pierderea sănătăţii şi doctorii
Revelaţia biblică ne
prezintă persoana umană ca fiind alcătuită din trup şi suflet. Cum ne spune
Scriptura, omul a fost creat de Dumnezeu trup şi suflet, trupul fiind făcut din
ţărână iar sufletul fiind suflare de viaţă (Facere 2,7). Încă de la început
omul a primit de la Dumnezeu ca dar sănătate trupească şi sufletească deplină.
Omul pierde însă acest dar al sănătăţii depline odată cu căderea în păcatul
neascultării, dar şi ca urmare a lipsei sale de pocăinţă. Omul este aşadar
singur responsabil de pierderea darului lui Dumnezeu. O altă dovadă că
sănătatea este darul lui Dumnezeu şi că nu Dumnezeu este izvorul suferinţelor,
ci păcatul nostru, este darul dat doctorilor de a alina şi a trata multe boli,
din îngăduinţa şi cu ajutorul Domnului, după cum citim: „Şi doctorului dă-i loc
că şi pe el l-a făcut Domnul şi să nu se depărteze de la tine, că şi de el ai
trebuinţă. Că este vreme când şi în mâinile lui este miros de bună mireasmă. Că
şi el se va ruga Domnului, ca să dea odihnă şi sănătate spre viaţă. Cel care păcătuieşte
împotriva Ziditorului să cadă în mâinile doctorului.” (Înţ.lui Isus Sirah
38,12-15). Iar ceea ce doctorului nu-i este cu putinţă, îi este cu putinţă lui
Dumnezeu (Matei 19,26; Luca 1,37).
Cauzele bolii
Pierderea sănătăţii, adică a darului lui Dumnezeu, este
urmare fie a păcatelor personale (a se vedea vindecarea slăbănogului de
la scăldătoarea Vitezda – Ioan 5,14), fie a eredităţii (Levitic 26,39 şi
Ieremia 31,29), fie îngăduită de Dumnezeu pentru vădirea slavei Sale (este relevant
cazul Dreptului Iov, dar a se vedea şi vindecarea orbului din naştere, de la
scăldătoarea Siloamului – Ioan 9,3 ).
Dar aşa cum sănătatea este dar de la Dumnezeu, tot un dar
este şi vindecarea bolilor şi a suferinţei, iar Domnul ne-a dăruit nouă şi
acest dar, aşa cum am arătat mai înainte, El fiind primul care a propovăduit
Evanghelia Împărăţiei „tămăduind toată boala şi toată neputinţa în popor”. (Matei
4,23).
Vindecarea, o lucrare complexă
Darul lui Dumnezeu pentru noi are în vedere atât trupul
cât şi sufletul, ori vindecarea sufletului înseamnă ridicarea lui din robia
păcatului. Sunt trei Sfinte Taine care, prin excelenţă, fac parte din lucrarea
de vindecare (trupească şi sufletească) a creştinului: Spovedania sau Pocăinţa,
Maslul şi Împărtăşania. Aşadar, Dumnezeu nu numai că a dăruit omului încă de la
creaţie darul sănătăţii depline, dar a avut grijă să-l ridice pe om din durerea
şi suferinţa pe care acesta şi-a agonisit-o prin căderea în păcat, trimiţându-L
în lume pe chiar Fiul Său cel iubit, să ne fie nouă „Doctor al sufletelor şi al
trupurilor”. Prin Hristos ne-a lăsat nu numai o slujbă pentru vindecare – Taina Sfântului Maslu, ci şi o lucrare de vindecare, din care mai
fac parte Taina Spovedaniei şi Taina Împărtăşirii. Toate acestea – împreună,
căci nu se suplinesc una pe alta – oferă ajutor nepreţuit celui ce îşi doreşte
cu adevărat sănătatea. Lucrarea este însă una complexă (nu magică, cum îşi
doresc cei care aleargă după minuni instant) şi trebuie însoţită de pocăinţă
autentică, rugăciune fierbinte şi lepădare de sine.
Pr. Marius Demeter
După o experienţă de 40 de
ani, pot spune că bolnavii, chiar şi cei mai decăzuţi din punct de vedere
spiritual, chiar şi ateii, sau, dacă vreţi să folosesc un cuvânt vulgar şi poate
neacademic – chiar şi cei mai ticăloşi dintre oameni, decăzuţi
din punct de vedere moral sau spiritual , toţi aceşti
oameni trăiesc în realitate o nostalgie a cerului, ca să spun aşa.
Antropologic şi scripturistic vorbind,
în ei există chipul lui Dumnezeu de la creaţie. Omul este făcut după chipul şi
asemănarea lui Dumnezeu. Acest chip este incoruptibil şi
indestructibil în om. El este o fiinţă creată şi prin calitatea aceasta este legată indisolubil de
Creatorul ei. Numai că omul prin voinţa lui proprie a tot căzut, a tot căzut şi în
istorie, şi a tot căzut şi în planul personal, iar această cădere i-a
adus imperfecţiune, atât în planul trupesc cât şi moral,
psihologic şi spiritual, şi l-a depărtat de Dumnezeu. Dar orice medic
lucid ar putea spune când vede că un bolnav nu îi răspunde la niciuna din
metodele de tratament, efectele farmacologice pe materialitatea lumii, când
vede că nu îi răspunde nici la terapia psihologică aceea care încearcă să
influenţeze prin cuvânt starea bolnavului, orice medic lucid şi
sănătos el însuşi, trebuie să se gândească să abordeze bolnavul prin
prisma conceptului de medicină creştină, adică să apeleze la însuşi
Creatorul bolnavului şi Creatorul lui, ca medic.
Dr. Pavel Chirilă
Apostolat în Ţara Făgăraşului nr. 68 - octombrie 2012
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu