Cu
câţiva ani în urmă am fost abordat
de un student. Foarte şovăielnic,
dar cu intensitatea unui căutător înflăcărat, mi-a spus că e ateu, dar cu toate
acestea ar vrea să creadă, însă nu putea. De mulţi
ani încerca şi căuta răspunsuri, însă fără
rost.
A vorbit
cu profesori şi cu oameni instruiţi, dar setea sa pentru ceva
concret a rămas nepotolită. A auzit de mine şi
s-a decis să-mi împărtăşească
nevoia sa existenţială. Mi-a cerut dovezi ştiinţifice
pentru existenţa lui Dumnezeu.
—
Ştii
integrale sau ecuaţii
diferenţiale?, l-am întrebat.
—
Din păcate nu, a răspuns el, sunt filozof.
—
Păcat! Pentru că ştiam
o astfel de dovadă, i-am spus eu, desigur glumind.
S-a simţit stingherit şi a tăcut pentru câteva clipe.
—
Uite – i-am spus – îmi pare rău că te-am
rănit puţin. Dar Dumnezeu nu este o ecuaţie sau o
demonstraţie matematică. Dacă era aşa, toţi
cei şcoliţi ar fi crezut în El. Trebuie să ştii
că sunt şi alte căi de a-L cunoaşte pe Dumnezeu. Ai fost vreodată
în Muntele Athos? Sau ai întâlnit vreun ascet până acum?
—
Nu, părinte, mă gândesc să merg, am
auzit atât de multe. Dacă îmi spuneţi, plec şi mâine într-acolo. Cunoaşteţi
pe cineva învăţat la care să merg şi să-l întâlnesc?
—
Ce preferi? Pe cineva şcolit, care să te
ameţească şi
mai mult, sau un sfânt care să te trezească?, l-am întrebat.
—
Îi prefer pe cei şcoliţi. Mi-e frică de
sfinţi.
—
Credinţa
este ceva ce ţine de inimă. De ce să nu încerci
un sfânt? Cum te numeşti?
—
Gabriel, a răspuns.
L-am
trimis la un ascet. I-am descris cum poate să ajungă la el şi i-am dat instrucţiunile necesare. Chiar i-am şi schiţat
o hartă.
—
Vei merge, i-am spus, şi-l vei întreba acelaşi lucru. „Sunt ateu, îi vei
spune, dar vreau să cred. Vreau o dovadă a existenţei
lui Dumnezeu“.
—
Mi-e frică, mi-e ruşine,
mi-a spus.
—
De ce ţi-e
frică şi ruşine
de un sfânt şi nu-ţi
este frică şi ruşine
de mine? – l-am întrebat.
După
câteva zile a mers şi l-a
găsit pe pustnic vorbind cu un tânăr în grădina sa. În cealaltă parte, alţi patru tineri stătea şi aşteptau.
Printre ei, Gabriel a găsit un loc unde să se aşeze.
Nu mai mult de zece minute mai târziu, Bătrânul a terminat discuţia cu tânărul acela.
—
Ce mai faceţi,
băieţi?, a întrebat el. Aţi servit o bucată de rahat?
Aţi băut apă?
—
Vă mulţumim,
Părinte, au răspuns ei cu o politeţe convenţională.
— Vino aici, a zis bătrânul către Gabriel, luându-l
deoparte. Eu o să iau apa, iar tu ia cutia cu rahat, şi
vino aproape ca să-ţi pot
spune un secret: Este în regulă ca cineva să fie ateu; dar să aibă numele unui înger
şi să fie şi
ateu? E prima dată când întâlnesc aşa ceva.
Prietenul
nostru aproape că a suferit un atac de cord după această descoperire
surprinzătoare. Cum de îi ştia
numele? Cine îi spuse despre problema lui? Ce vroia de fapt Bătrânul să-i
spună?
— Părinte, pot să vorbesc puţin cu dumneavoastră? a întrebat,
abia putând să murmure.
— Uite ce e, se întunecă. Ia cutia cu rahat, bea
nişte apă şi
mergi la cea mai apropiată mănăstire să rămâi peste noapte.
— Părintele meu, vreau să vă vorbesc, nu se
poate?
— Ce vrei să-mi spui, băiatul meu? De ce ai
venit?
„Când
m-a întrebat asta, am simţit
respiraţia deschizându-mi-se imediat“,
mi-a povestit mai târziu. „Inima mi-a fost inundată cu credinţă. Lumea mea interioară a fost
încălzită. Îndoielile mele au fost soluţionate
fără niciun argument logic, fără nici o discuţie,
fără existenţa unui răspuns clar. Toate acele «dacă»,
«de ce» sau «dar» au fost măturate automat şi
tot ce a rămas a fost «cum» şi «ce va
fi de-acum încolo»“.
Ceea ce
învăţaţii
nu i-au putut da, i-a fost dăruit prin atingerea delicată a unui sfânt, ce
absolvise doar patru clase primare. Sfinţii au un
foarte mare discernământ. Fac o operaţie
asupra ta iar tu nu simţi nici o
durere. Îţi fac un transplant fără să-ţi deschidă abdomenul. Te ridică
pe cele culmi inaccesibile fără scări sau fără vreo logică lumească. Plantează
credinţă în inima ta fără să-ţi obosească mintea.
Mitropolitul
Nicolae de Mesogaias şi
Lavreotiki
Traducere
din engleză, după John Sanidopoulos
Apostolat în Ţara Făgăraşului nr. 69 - noiembrie 2012