Cu toţii,
de-a lungul timpului, am avut profesori care ba ne-au fost dragi, ba ne-au
făcut zile negre în şcoală. Dacă pe unii i-am îndrăgit şi chiar
iubit datorită felului lor de a fi, putem mărturisi cu sinceritate că pe alţii i-am
desconsiderat sau chiar i-am urât mai mult sau mai puţin
vizibil, din cauza exigenţei de care au dat dovadă.
„Respectul” de faţadă
Respectul faţă de o
persoană nu este doar la vedere, ci mai ales în ascuns, când persoana cu pricina
nu este de faţă, dar este adusă în discuţie.
Majoritatea elevilor şi studenţilor au impresia că
respectul faţă de profesor se rezumă doar la salutul politicos de început şi sfârşit de
curs, şi la comportamentul etic din timpul orelor.
Deşi unii dintre noi nici
măcar atât nu reuşesc să facă, totuşi cei
mai mulţi se mulţumesc cu această atitudine şablon,
fără a se gândi că respectul presupune mai mult decât un comportament etic de
suprafaţă. Astfel, după încheierea orelor de curs, se întâmplă
chiar ca şi cei mai eminenţi
dintre elevi/studenţi să-l bârfească personal pe profesorul care i-a
nemulţumit cu o notă proastă sau un examen picat pe bună dreptate. Nu de puţine
ori, din cauza frustrărilor personale, unii dintre profesorii mai exigenţi sunt
catalogaţi drept "încuiaţi", "comunişti",
"tâmpiţi", "proşti"
– asta ca să nu folosesc cuvinte mai grele. În minutele de
pauză dintre orele de curs, când se adună colegii să-şi
împărtăşească părerile şi trăirile din timpul orelor de predare, se
dezvăluie falsul respect pe care elevii/studenţii îl
afişează doar de faţadă.
Făţărnicia
Dar a-mi respecta
profesorul înseamnă în primul rând a nu gândi rău despre el, aşa cum
nici eu nu-mi doresc ca altcineva să gândească rău despre mine. A-mi respecta
profesorul înseamnă a nu-l vorbi de rău, aşa cum
nici mie nu mi-ar plăcea să fiu vorbit de rău. A-mi respecta profesorul
înseamnă a-i respecta deciziile şi exigenţa pe
care o manifestă. Chiar dacă nu pot iubi un anumit profesor, pot măcar să-l
respect, aşa cum şi eu mi-aş dori
să fiu respectat de ceilalţi oameni. Respectul afişat
profesorilor doar forţaţi de conjunctura instituţiei şcolare
nu este un respect matur pentru că nu este unul liber consimţit, ci
unul făţarnic. Aşadar, cum pot avea pretenţia să
fiu înţeles şi ajutat de un profesor exigent, dacă eu am un
comportament făţarnic faţă de acesta, comportament
pe care eu însumi l-aş detesta dacă aş fi
profesor?
Nemulţumiri reciproce
Dacă aveţi nemulţumiri
faţă de anumiţi profesori exigenţi pe care îi denigraţi în
mintea voastră, sau îi blamaţi împreună cu ceilalţi
colegi, gândiţi-vă în primul rând că doreşte să vă ridice la un
nivel superior de educaţie, dar luaţi în considerare şi câte nemulţumiri
justificate are profesorul faţă de implicarea voastră
deficitară în activitatea de studiu, că poate i-ar plăcea să aibă elevi/studenţi buni,
cu care să poată discuta, cu care să-şi poată împlini vocaţia de
dascăl şi în care să poată lăsa o fărâmă din cunoştinţele şi
experienţa sa.
Respectul înseamnă
abilitatea de a accepta o persoană aşa cum este, cu calităţile şi defectele
sale. Respectându-i pe ceilalţi ne respectăm de fapt pe noi înşine, iar dacă nu
respectăm nici nu vom avea parte de respect, căci atitudinea noastră este ca un
bumerang: se întoarce la cel de la care a plecat.
Pr. Iulian Vincenţiu Ungureanu, Parohia Jibert
Calitatea vieţii profesorilor a fost distrusă
O revelaţie şocantă: în
Spania, 80% dintre profesori sunt „stresaţi”. În Anglia, guvernul are greutăţi
în a găsi profesori – în principal pentru învăţământul primar şi gimnazial –
pentru că sunt puţin cei care doresc această profesie. În celelalte ţări,
situaţia este la fel de critică.
În concordanţă cu
cercetările institutului Academia Inteligenţei, din Brazilia, 92% din profesori
prezintă peste trei simptome de stres şi 41% prezintă mai mult de 10. Este un
procent foarte ridicat, care indică faptul că aproape jumătate dintre profesori
nu ar trebui să se afle în sala de clasă, ci internaţi într-o clinică
anti-stress.
Cifrele vorbesc de la
sine. Simptomele care ies cel mai mult în evidenţă sunt cele legate de
sindromul gândirii accelerate (SGA). Acesta este provocat de excesul de stimuli
la care suntem supuşi în societatea actuală. Televiziunea prezintă mai mult de
60 de personaje pe oră, cu cele mai diferite caracteristici ale personalităţii.
Poliţişti ireverenţioşi, bandiţi lipsiţi de teamă, oameni care se distrează
etc. Aceste imagini se înregistrează în memorie şi intră în competiţie cu
imaginea părinţilor şi a profesorilor.
Rezultatele inconştiente
ale acestui sindrom sunt grave. Educatorii pierd capacitatea de a influenţa
lumea psihică a tinerilor. Gesturile şi cuvintele lor nu au impact emoţional
şi, în consecinţă, nu sunt arhivate în mod special, astfel încât să poată
produce mii de alte emoţii şi gânduri care să stimuleze dezvoltarea
inteligenţei. Frecvent, educatorii trebuie să ţipe pentru a obţine un minimum
de atenţie.
Dr. Augusto Cury
Apostolat în Ţara Făgăraşului nr. 69 - noiembrie 2012
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu