Părintele Iustin Pârvu a plecat
la Domnul duminică, 16 iunie 2013. Ne-a transmis însă că acesta nu e un sfârșit,
ci abia un nou început. Un început în care sfințenia
vieții sale pământești
s-a făcut arvună pentru ajutorul pe care ni-l va da de acum încolo, din ceata
nenumăraților sfinți
români. Ca să ne putem bucura de el, să punem la locul cuvenit în viața
noastră cele două valori pe care Părintele le-a transmis tuturor celor ce l-au
căutat: CREDINȚA și
NEAMUL. În acest număr, o serie de pagini sunt închinate vieții
și învățăturii
Părintelui Iustin. Primul dintre ele – biografia Părintelui:
Elev
seminarist şi preot misionar pe front
Părintele Iustin Pârvu s-a născut
în 1919 în satul Petru Vodă la 10 februarie într-o familie de români ortodocşi
foarte evlavioşi, şi a fost botezat cu numele Iosif. A iubit de mic frumuseţea
credinţei creştine, s-a închinoviat în 1936 în Mănăstirea Durău şi a fost
călugărit în 1939, după care începe studiile la Seminarul Cernica, unde
deprinde dogmele tâlcuite patristic în formele rânduite pentru liturgică,
tipic, psaltică, iconografie, apologetică. (…)
Asemenea unui milion de români
care prin naturaleţea sentimentului patriotic şi prin nobleţea celui creştin
aderaseră deja la Mişcarea Legionară, atunci când a intrat la seminarul de la
Cernica, aflând atât profesorii, cât şi elevii, în integralitatea lor, membri
ai acesteia, el însuşi s-a alăturat firesc acestei mişcări. A avut colegi pe
mulţi dintre marii părinţi şi arhierei, precum Patriarhul Teoctist,
Mitropolitul Bartolomeu Anania, Arhimandriţii Sofian Boghiu, Grigorie Băbuş,
Ioasaf Popa şi Gherasim Iscu. (…) După desfiinţarea Seminarului Cernica de
către mareşalul Antonescu, părintele continuă studiile la Seminarul de la
Râmnicu Vâlcea, iar în anul 1941, la Iaşi, este hirotonit preot de arhiereul
Valerie Moglan, vicar al Mitropoliei Iaşilor.
În anul 1942 se înrolează ca
preot misionar pe frontul de Răsărit, de unde se întoarce cu Armata Română, în
care slujeşte Sfânta Liturghie pentru soldaţii de pe front până la 23 august
1944, dată după care se întoarce la mănăstirea sa. În 2012 părintele a ctitorit
primul monument pentru pomenirea eroilor români căzuţi în luptele crâncene de
la Codrii Paşcanilor, locul unde se afla în August 44.
Întemniţarea
Începând cu 1946 îşi continuă
studiile la seminarul din Roman. Schimbarea regimului politic l-a pus în
situaţia ingrată de a accepta, ca decan de vârstă al elevilor seminarului,
funcţia de preşedinte al Asociaţiei de prietenie româno-rusă din seminar.
Faptul că nu a subscris nici uneia din iniţiativele bolşevice cerute de
ocupanţi, ci a făcut lecţii de educaţie creştină şi naţională, a dus la
arestarea sa în 14 mai 1948, şi la condamnarea la 12 ani de închisoare. Despre
aceasta a scris, în anul 2008, unui ziarist: „Legionarismul nu a fost o
sectă; el s-a supus întru totul Bisericii Apostolice, învăţăturilor de credinţă
ortodoxă şi a slujit Biserica lui Hristos cu multe jertfe, cu preţul vieţii
multor martiri care şi-au închinat toată viaţa Bisericii şi neamului. Oameni pe
care i-am cunoscut personal în închisoare şi care îşi dădeau bucata lor de
pâine şi haina de pe ei celor mai neputincioşi, neputând să vadă suferinţa
fraţilor lor; mai bine mureau ei, decât fraţii lor; aveau atâta forţă în
mărturisirea credinţei, nu alta decât cea ortodoxă, încât mulţi dintre gardieni
se îmblânzeau de puterea dragostei lor şi rămâneau muţi în faţa tăriei credinţei
lor.”
Anii de detenţie au fost ani de
permanentă mucenicie pentru Hristos, prin toate mijloacele folosite de regim:
foame, frig, tortură, bătăi, umilinţe, privare de somn, de lumină, de aer, de
comunicare. Folosind pentru osteneala rugăciunii clipele care par a fi fost
insuportabil de grele, părintele a preferat vreme de 17 ani nevoinţa tăcerii,
în timp ce iluştrii săi fraţi de suferinţă întru Hristos, elita intelectuală
precum Petre Ţuţea, Mircea Vulcănescu, Constantin Noica, Daniil Teodorescu, Dumitru
Stăniloae, Ilarion Felea, George Manu, Nichifor Crainic şi mulţi alţii – elită
decimată sub ochii săi –, îşi dăruiau dragostea ţinând cursuri universitare
celor prigoniţi. Tăcând şi ascultându-i pe fiecare, părintele a învăţat mai
ales să plângă în taina inimii sale şi s-a pogorât într-un adânc de smerenie
despre care graiul nostru nu ştie mărturisi. Perioada acelor ani i-a fost
zăvorârea cu care a început arderea sa de tot pentru Dumnezeu şi pecetluirea
unei taine sufleteşti de o măreţie care s-a văzut mai ales prin minunile
săvârşite de Dumnezeu prin el şi în anii libertăţii, cu oblăduirea Maicii
Domnului căreia i-a închinat eforturile sale de ctitor.
A făcut din demonicul temniţei
prilej de desăvârşire
Periplul său prin temniţele
anticreştine a fost uimitor şi prin felurile de experienţe pe care le-a putut
transforma, din teribile şi demonice, în prilejuri de desăvârşire creştină. De
câte ori s-a putut, a săvârşit Sfânta Liturghie pe propriul său piept,
împărtăşind cu Sfintele Taine pe mulţi dintre deţinuţi, unii aflaţi chiar pe
pragul trecerii din această lume. A fost torturat şi anchetat până în august
1949 la închisoarea din Suceava, de unde a fost transferat la Aiud,
închisoare comunistă pentru intelectuali. Aici a rămas până în 1951, când a
fost trimis în lagărul de muncă silnică de la Baia Sprie, unde a stat
până în 1954, când a fost mutat la Gherla şi apoi în alte închisori.
În 1960, la expirarea pedepsei
date pentru a fi crezut în Hristos, a fost întrebat ce va face după ce va fi
eliberat; a răspuns: „O iau de unde am lăsat-o cu slujirea Bisericii!”
Pentru acest cuvânt a primit încă 4 ani de închisoare fără condamnare, pe care
i-a executat în Delta Dunării, în teribilul lagăr de la Periprava. (…)
Muncitor forestier şi domiciliu
obligatoriu
La întoarcerea în casa
părintească, după 14 mai 1964 când a fost eliberat, mama părintelui, Ana,
despre care el însuşi spunea că „era o sfântă”, la scurtă vreme s-a mutat la
Domnul şi este cinstită şi azi de biserica locului. Apoi, fiindcă i s-a refuzat
întoarcerea în mănăstire până în 1966, părintele a lucrat ca muncitor
forestier, an când, chiar la iniţiativa ofiţerului de securitate care îl avea
sub observaţie, a fost reprimit în monahism la Mănăstirea Secu din judeţul
Neamţ, unde i-a avut ca duhovnici pe părintele Epifanie Acatrinei şi pe
părintele Antim Găină, un preacuvios şi sfânt ce în vara anului 1974 a răposat
în braţele Părintelui Iustin, care mereu l-a dat pe duhovnicul său pildă de cea
mai autentică şi mai înaltă viaţă monahală.
După ce în 1975 a reuşit să
primească aprobarea regimului să călătorească în Sfântul Munte Athos, pentru
faptul că, deşi i s-a sugerat să rămână acolo, a preferat să se întoarcă în
ţară, autorităţile l-au mutat cu domiciliul obligatoriu la Mănăstirea Bistriţa, lângă Piatra Neamţ. Aici, împreună cu alţi
duhovnici mari ai acelei vremi, s-a îngrijit de bună-starea duhovnicească şi de
educaţia creştină şi naţională a tuturor creştinilor care l-au căutat. Mulţi
dintre ei au ales de atunci calea monahismului sau a preoţiei. Faima sa de bun
duhovnic şi iscusit pedagog, chiar dacă i-a adus multe necazuri de la
autorităţile regimului ateu, l-au făcut cunoscut în multe părţi ale ţării şi
ale lumii ortodoxe, şi nu a încetat să sporească de atunci.
Vatra de la Petru Vodă
În toamna anului 1991, după o
scurtă reîntoarcere la Mănăstirea Secu, a venit în satul natal, Petru Vodă, şi,
cu binecuvântarea Înaltpreasfinţitului Părinte Daniel Ciobotea, Mitropolit pe
atunci, iar astăzi părinte Patriarh, a pus temelia unei mănăstiri de călugări.
În 1992 a început rânduiala
athonită la Petru Vodă, cu binecuvântarea episcopului vicar al Arhiepiscopiei
Iaşilor, prezent la sfinţirea bisericii. Dorinţa fierbinte a părintelui stareţ
a fost de a închina mănăstirea generaţiei jertfite pentru Hristos în temniţe,
ale căror sfinte moaşte odihnesc şi în raclele din biserică, şi în cimitirul
mănăstirii, precum părintele Gheorghe Calciu, părintele Ştefan Marcu, poetul
Radu Gyr, Tudor Popescu şi ceilalţi. Evocându-i pe Sfinţii închisorilor, a zis:
„Mi-e atât de dor de ei şi atât de tare mă bucur la gândul că ne vom vedea,
cu mult mai mult decât la gândul că mă voi vedea cu părinţii mei”.
Petru Vodă a devenit în scurtă
vreme o adevărată vatră de înaltă trăire şi cugetare ce a primenit şi a
însufleţit întreaga viaţă românească. Oaza de libertate duhovnicească creştină,
prin păstrarea neştirbită a învăţăturii de credinţă ortodoxă şi a adevărului
istoric al poporului român, fac din această mănăstire testamentul limpede al
Voii lui Dumnezeu propovăduite şi împlinite de părintele stareţ Iustin. S-a
sârguit mai presus de orice să prindă în noi chip Hristos, uniţi prin
frăţietatea aceluiaşi părinte duhovnicesc. Iubirea părintelui Iustin pentru
noi, ucenicii, este chip al asemănării iubirii Domnului pentru sfinţia sa.
Ctitorii în slujba neamului
În toate ctitoriile şi slujirile
sale părintele a avut o deosebită grijă să fie făcute după rânduiala şi cu
binecuvântarea Bisericii. Ca finanţare a folosit numai donaţiile
credincioşilor, în integralitatea lor, aşa încât la ridicarea mănăstirilor sale
a participat întreaga ţară, ca un simbol al biruinţei Duhului Sfânt şi al
unităţii duhovniceşti şi liturgice al cărei păstor iubitor este. Părintele s-a
implicat activ atât în cele mai de detaliu, cât şi în cele mai înalt-conceptuale
aspecte ale vieţii ortodoxe româneşti. Aceasta a făcut-o mai ales ca duhovnic,
dar şi ca ctitor al multor schituri, mănăstiri şi biserici de mir din toată
ţara. Mănăstirea Sf. Iustin Filosoful, ctitorită împreună cu alţi 3
supravieţuitori ai temniţei de atunci pe locul lagărului de muncă de la Poarta
Albă (Canal), unde au pierit atâţia preoţi, i-a adus cea mai înaltă mulţumire
sufletească, ca astfel şi România să-şi poată cinsti cum se cuvine mucenicii.
Din anul 1999, a început să
ridice Mănăstirea de maici din Paltin-Petru Vodă, mănăstire la început doar
axată pe programul filantropic (găzduind un spital-azil de bătrâne, o şcoală
internat de copii, un laborator de plante medicinale, cabinete medicale), iar
pe măsură ce mănăstirea a devenit cea mai mare chinovie din ţară, numărând 170
de suflete, a devenit şi un centru de propovăduire a cuvântului ortodox, prin
lucrul la cărţi patristice şi publicaţii apologetice, precum revista Atitudini.
O viaţă
de mucenicie
S-a silit în tot chipul
şi către Împărăţia Cerurilor dinlăuntrul său, şi din al fiecărei persoane pe
care o întâlnea. A preţuit mai mult ca orice curăţia credinţei trăită prin
curăţia inimii, nedespărţind niciodată cugetarea cea dreaptă de vieţuirea cea
sfântă, astfel ca toată viaţa sa să se facă adeverire a Evangheliei lui
Dumnezeu-Cuvântul. A urmărit ca Scriptura să se plinească prin faptele sale şi
ca totul în viaţa lui să slujească mântuirii oamenilor, atât prin efortul
mărturisirii grăite, cât şi prin nevoinţa riguroasă şi permanentă, nevoinţă mai
presus de fire pe care a sporit-o până la sfârşitul vieţii.
În anii petrecuţi ca stareţ,
programul zilnic al părintelui era:
- prezenţa fără lipsă de la
Sfânta Liturghie,
- între 14 şi 18 ore pe zi (!)
slujirea credincioşilor veniţi din toată lumea cu cea mai diversă gamă de
suferinţe, pentru care găsea mereu cel mai potrivit leac
- aspra postire, şi gustarea abia
noaptea târziu a puţină hrană
- citirea pravilei şi a cărţilor
Sfinţilor Părinţi
- odihna 2-3 ceasuri pe noapte
Minunile dumnezeieşti arătate
prin părintele Iustin sunt nenumărate, de la frecventele cazuri de cancer
vindecate, la dezlegarea naşterii de prunci, la exorcizarea cazurilor celor mai
grave, la izbăvirea de patimi îndelungate şi grele, la schimbarea totală a
celor mai nefericite caractere, la obişnuitele dovezi de străvedere şi
înainte-vedere. Mărturiile acestor minuni abia de acum înainte pot fi notate şi
publicate, ştiută fiind desăvârşita smerenie a părintelui, care nu suferea să
audă despre sine vreun cuvânt de laudă cât era încă în trup, însă care acum cu
siguranţă şi-ar dori ca prin cunoaşterea lor să fie slăvit Numele lui Dumnezeu,
spre bucuria tuturor.
Viziunea creştină şi harul
faptelor, cuvintelor şi existenţei părintelui Iustin au demonstrat că Biserica
este chivotul vieţii veşnice şi temelie a societăţii româneşti, având parte de
o evlavie populară întocmai cu cea către marii sfinţi ai Bisericii, cât şi o
înrâurire de unitate şi de întărire întru credinţă asupra ţării şi a neamului
românesc precum marii şi drept-credincioşii voievozi. Chipul cuvios şi pătruns
de Duhul Sfânt al sfinţiei sale va rămâne veşnic în inimile celor ce l-au
cunoscut drept cea mai sublimă şi mai sfântă persoană cu care Dumnezeu a
învrednicit acest neam.
Au
consemnat:
monahul
Filotheu pentru obştea Mănăstirii Petru Vodă
şi
rasofora Neonila pentru obştea Mănăstirii Paltin
Apostolat în Ţara Făgăraşului nr. 74, iulie-august 2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu