Despre
situaţia românilor de azi, despre frumuseţea şi bunăstarea românilor de
altădată, despre pericolele şi imbecilizarea contemporană ne vorbeşte Părintele
Iustin Pârvu, într-un interviu apărut în revista „Atitudini”, editată de
Mănăstirea Petru Vodă:
Dragostea dintre românii de altădată
Părinte,
se abat asupra omenirii vremuri mai întunecate, sărăcie, cutremure, revolte,
războaie, boli şi multe înrobiri şi limitări ale drepturilor noastre umane. Cu
ce cuget ar trebui să treacă creştinul prin aceste greutăţi, fără ca să deznădăjduiască, fără ca
să se compromită în vreun fel sufleteşte?
Avem nevoie să trăim sentimentul dragostei
ca să depăşim strâmtorările ce ne împresoară. Lumea, din cauza sărăciei, a
căzut într-o descurajare ce apasă pe fiecare în parte. Atât de deznădăjduit şi
afectat este de starea în care se află, încât nici nu mai are timp să discute
cu vecinul său. Mă gândesc cum era altădată o comuniune deplină în comunitatea
noastră creştină. Sărbătorile bisericeşti, nunţile, botezurile erau un prilej de
comuniune şi manifestare a dragostei creştine. Păi când era vorba să cununi pe
cineva, sau să botezi pe cineva, era o sărbătoare pentru întreg satul, nu doar
pentru familiile respective. De ce se duce creştinul la nuntă? Se duce să se
bucure alături de cei doi miri, dar şi să dea un mic ajutor financiar noii
familii, care tocmai se integrează în comunitatea creştină a satului. Nunta era
astfel un prilej de manifestare a dragostei creştine, prin care puteai să
contribui, după putinţă, la
consolidarea noii familii.
La fel era şi pentru botezuri, când
familiile trimiteau urările şi darurile lor celui nou venit în comunitatea
creştină. Noi, copiii, ne furişam şi ne uitam pe geamuri, că nu aveam noi voie
să intrăm la petrecerea adulţilor. Până
şi viaţa de petrecere a românului arată
această bucurie şi solidaritate creştină. Cum se numeau odată astfel de petreceri,
colăcării. Apăi, colăcăriile nu erau altceva decât colectarea darurilor şi
colacilor, era un întreg ritual tradiţional, era de fapt un schimb de dragoste între creştini. Acum însă
lucrurile s-au schimbat. Astăzi nu mai există potecă spre casa vecinului; omul nu mai are timp să
se gândească la vecinul lui. Sărăcia şi grijile l-au împins pe bietul român să
nu mai vadă casa vecinului.
Azi
credinţa depinde de aspectul material
Acum a venit schimbarea aceasta
de civilizaţie, chipurile mai evoluată. Dar
să vedem cum ne-a evoluat această civilizaţie?
L-a dezbrăcat pe bietul om întâi de obiceiurile lui frumoase, i-a luat şi haina
de serbare şi serbarea la care nici nu mai are timp să ajungă. Apoi această
civilizaţie l-a despărţit pe om de familia lui, încât
tânjeşte soţia
după soţul ei plecat prin ţări străine. Se duce bietul om să
adune ceva hrană pentru copii, prin Italia, Franţa,
Canada, Germania; şi în Sudul Africii îl găseşti pe bietul român, muncit,
obosit şi tot distrus de sărăcie. Din
păcate am lăsat ca situaţia economică
să ne influenţeze viaţa creştină şi
structura noastră sufletească. Este dureros să vezi cât de mult depinde
credinţa noastră de aspectul material,
de bani, încât parcă şi la biserică vin din ce în ce mai puţini oameni. Necazurile, în loc să ne aduce în biserici,
ne îndepărtează. S-a scumpit benzina şi nu se mai duce omul la mănăstire
sau la biserică. Unde este credinţa noastră? Lăsăm să ne-o fure vâltoarea lumii? Omul are
ceva mult mai de preţ decât
trupul, sufletul. De ce nu dăm valoare sufletului? Să îmbogăţim sufletul şi nu vom mai simţi sărăcia trupului.
Tehnica
şi falsa civilizaţie
Acum se
încearcă o uniformizare prin tehnică. Tehnica în sine nu are nimic rău,
dar folosirea greşită a ei aduce o mare pagubă. Şi cea mai mare pagubă este
aceea că Îl alungă pe Dumnezeu din lume, din societate. Ce nevoie mai are omul modern de azi de Dumnezeu, dacă el are tehnica la
îndemână? Această tehnică îi dă omului o aşa încredere în puterile lui,
încât el se crede alpha şi omega, că el poate să comunice şi cu luna şi cu
soarele, nu mai are el nevoie de Dumnezeu; deasupra omului tehnic nu mai există
nimic. Această civilizaţie doreşte
ca omul să nu mai aibă nevoie de Dumnezeu. Şi nu este la fel omul tehnic cu
omul socialist? Devierea de la axa dragostei îl împinge pe om în ateism.
Păi
se spune că progresul nu e o piedică în calea credinţei…
Fără îndoială că nu e o piedică.
Civilizaţia şi creştinismul au mers mereu
mână în mână. Dacă s-ar păstra
principiile creştine, ar fi cu adevărat progres în civilizaţie. O societate atee are foarte multe
goluri, şi de acest lucru şi-au dat seama şi comuniştii şi au schimbat tactica.
Ei doreau o constrângere şi o izolare a omului, încât să nu ia contact cu
celelalte civilizaţii, să
nu privească în curtea occidentalilor. Dar au schimbat tactica şi au început să
trimită elevii să studieze în străinătate, să înveţe
două limbi străine. Însă omul a venit nu numai cu ştiinţă
din străinătate, dar şi cu foarte multe rele din lumea aceasta occidentală,
vicii pe care au început să le cultive în familiile lor. Cel mai mare rău
împrumutat a fost avortul şi mamele au ieşit astfel din făgaşul lor. Mult mai
„civilizate”, chipurile, au preferat să stea mai mult la televizor, la
internet, să participe la lumea mondenă şi astfel s-a îndepărtat cu totul de
rostul şi de chemarea femeii. Şi iată cum se descompune viaţa de familie şi de naţiune.
Iluzii
occidentale
Ce a făcut străinătatea din
bietul român? Vine şi el în ţară,
după 4, 5 ani de stat în occident cu o maşină ultimul răcnet, ca să se uite
vecinii la el: „Măi, uite ce maşină a adus Grigore! Ai văzut, măi Ioane?” Şi ei
îi văd maşina, dar nu văd că ochii îi sunt duşi în fundul capului, slab, cu
nasul ieşit în faţă şi cu umerii uscaţi de munca nebună, pe care,
săracu’, a dus-o acolo. Dar aici în ţară trebuie să pară că e cineva şi se afişează cu maşini
străine.
Dacă românul a luat ceva din
Apus, a luat întotdeauna ce era mai rău. Să vă spun însă ce părere aveau soldaţii germani în război, când au
venit la noi în ţară. Erau cu totul şi cu totul
uimiţi de viaţa
bogată şi frumoasă a românului. Pentru că ei ştiau de acasă că românul e sărac,
că statele balcanice sunt nişte state de nomazi. Aceleaşi lucruri li se spunea şi
soldaţilor ruşi: că suntem nişte state
care nu au nimic, sărace şi aflate sub cucerirea lor, lăsate însă în libertate.
Ei bine, când au intrat ei în curţile românilor, vedeau acolo
păsări, animale, grâne, hambarele pline, belşug de fructe şi vinuri alese,
bucuria vieţii şi jocurile copiilor, rămâneau
germanii uimiţi şi ne întrebau: Dar ale cui
sunt toate acestea? Pentru că nu le venea să creadă că sunt ale românilor. Şi
ruşii s-au înfruptat din plin din bogăţiile
românilor, pentru că ei nu o duceau aşa de bine ca românul, însă erau bine
îndoctrinaţi de Partid că nu mai există
nimeni pe lumea asta mai bogaţi ca ei.
Lenin spunea, şi a avut dreptate: „Va ţine comunismul în Rusia, sănătos aşa cum îl vedeţi, până ce va lua contact rusul cu civilizaţia europeană”. Când intra rusul
în casele ţăranilor simpli, se minuna şi mai
tare şi întreba: „Aici e colac, colac?” Pentru el colac însemna burghez. „Nu,
domnule, aici e gospodăria mea”, răspundea ţăranul.
„Dar vinou, vinou aveţi? ”
„Avem, hai la beci”. Şi rămânea rusul în beci toată noaptea, că mulţi dintre ei se înecau, îmbătaţi în vinul curs din butoaiele ţăranilor români. Erau toţi nişte flămânzi, atei şi unii, şi
alţii.
Dar cât de sărac ar fi omul,
dezmăţul şi moravurile uşoare tot nu
lipsesc.
Asta
este şi rodul educaţiei
televizorului…
Televizorul ca televizor, dar
mamele, părinţii ce păzesc? Părinţii trebuie să orienteze copilul
de mic ce să privească la televizor, cu toate că mai bine ar fi să se lipsească
de tot de el.
Sistemul
preferă oamenii tâmpi
Iar la televizor sunt o sumedenie
de posturi, unele cu otravă, altele cu lucruri de folos. Nu trebuie lăsat
copilul să aleagă ce vrea el. Păi dacă ţi se pun
în faţă două pâini, una otrăvită şi
alta neotrăvită, ce faci, pe care o alegi? Televizorul îl tâmpeşte pe copil de
la început. Ce să mai priceapă el mai târziu?
Omul este după chipul lui
Dumnezeu şi are în el toate resursele de a rămâne în Harul divin şi de a nu
pica în această capcană extrem de înşelătoare prin care ne vindem libertatea şi dreptul de fi asemenea Celui Preaînalt.
Omul demn, liber, în integritatea persoanei lui, are şi o altă atitudine faţă de nedreptăţile sociale ale unui sistem sau
altul. De aceea ei preferă oameni tâmpi, pe care să îi prostească uşor. Şi
încep din copilărie, de altfel, să tâmpească copilul prin televizor, apoi prin
învăţământ, unde i se administrează o
materie aleasă de ei, cu noţiunile
pe care vor să le inoculeze, cenzurând o mare parte din istoria popoarelor şi
cunoaşterea este astfel influenţată.
Cunoaştem zicala de pe vremea lui Gheorghiu Dej: „Voi nu aveţi voie să gândiţi. Partidul gândeşte pentru voi. El vă gospodăreşte şi vă dă ceea
ce trebuieşte. Noi suntem cei care vă dirijăm şi vă dăm pâinea de toate zilele.”
Doar lumea la ora actuală nu este
condusă decât de guvernul unic mondial şi de acolo se dirijează toate guvernele
statelor. Noi acuzăm pe păpuşelele din
guvernul nostru, dar ei, săracii, nu prea mai au niciun drept. Ce le
spune şeful, aceea execută şi ei. Altădată ce dicta Moscova, aceea se executa
în România. Dar cu românii le este mai greu, pentru că românul poate da terenuri, poate da bogăţie, aur şi grâne, dar nu îşi dă sufletul cu atâta uşurinţă. Aşa cum spuneau Horea, Cloşca şi Crişan:
„Vă dăm holdele noastre, vă dăm braţele
noastre, vă dăm trupul nostru, dar nu vă dăm credinţa
noastră”. Dar la cât au vândut politicienii noştri străinilor, românii sunt
oricum iobagi în pământul ţării
lor, numai că nu este declarată oficial această realitate.
Învierea
neamului
Doresc tutor creştinilor români
să câştige harul şi mângâierea Mântuitorului Iisus Hristos, care pentru a
noastră mântuire S-a jertfit şi a înviat a treia zi din mormânt. Îl rugăm să ia
aminte şi acum spre robirea noastră sufletească din patimile în care ne-am
afundat, să ne lămurească precum aurul în topitoare, în vâltoarea necazurilor,
sărăciei de azi. Hristos să învieze blând şi frumos în inimile noastre, ca ziua
aceasta mare a Învierii Domnului să fie şi spre învierea neamului nostru.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu