Aproape 20 de ani a fost actor. Teatru, teatru radiofonic, teatru TV, filme.
Avea o carieră promiţătoare. Nu puteai ignora figura sa expresivă sau
abilitatea de a juca extrem de bine şi roluri pozitive, şi negative. Şi,
totuşi, a schimbat macazul într-un fel şocant pentru lumea avidă de „succes”:
din vizorul aglomerat al reflectoarelor a trecut în tăcerea luminoasă al vieţii
călugăreşti. După ce a vieţuit ani buni la Mănăstirea Frăsinei, astăzi
Părintele Valerian se nevoieşte în pustinicia mănăstirii vâlcene Pătrunsa.
O transformare spectaculoasă
Povestea transformării sale
spirituale este pe cât de spectaculoasă, pe atât de dramatică. Actorul era în
1990 unul dintre cei mai virulenţi intelectuali anticomunişti. A fost una
dintre vocile cele mai sonore ale Pieţei Universităţii, participând la
mitingul-maraton de acolo şi la toate conferinţele şi adunările Alianţei
Civice. Singura televiziune care exista la vremea aceea, TVR, numită retoric
„televiziunea română liberă", era, de fapt, vocea puterii. Dragoş Pâslaru,
ca, de altfel, toate personalităţile care participau pe atunci la mitingurile
din Piaţa Universităţii, era în mod sistematic demonizat la televizor.
Profitând de lipsa de informare a telespectatorilor, s-a spus că actorul Dragoş
Pâslaru este legionar, arătându-se chiar fotografii cu el în uniforma Gărzii de
Fier. Numai că imaginile cu pricina erau din filmul „Drumeţ în calea
lupilor", în care actorul îl interpretase pe Horia Sima. Omul Dragoş
Pâslaru a fost „lipit" de personajul pe care îl jucase.
Băgat
în comă de mineri. Veniţi pe 13 iunie 1990 la Bucureşti pentru a
„planta panseluţe" în Piaţa Universităţii, minerii l-au recunoscut pe
Dragoş Pâslaru şi l-au bătut cu bestialitate. Actorul a fost dus în comă la
spital, aflându-se vreme de câteva zile între viaţă şi moarte. La puţină vreme
după ce s-a refăcut, el a decis să părăsească lumea şi să îmbrace haina
monahală. La Mânăstirea Frăsinei a devenit ucenicul unuia dintre cei mai „dăruiţi"
duhovnici pe care i-a avut Biserica noastră, părintele Ghelasie. Printre
„ascultările" pe care le-a avut s-au numărat cele de îngrijitor de vite,
de ajutor la bucătărie şi apoi una mai intelectuală, de şef al cancelariei
mânăstirii. Chemat să depună mărturie în dosarul mineriadelor, monahul a
refuzat să îi incrimineze pe cei care l-au maltratat, spunând că a iertat tot.
Gabriela Lupu, România liberă
Deliciul tabloidelor
Metamorfozele sale amintesc
oarecum de relatările din vechime despre actori care, în primele veacuri de
creştinism, interpretau creştini, pentru ca, la sfârşitul reprezentaţiei, să
refuze a ieşi din pielea şi costumul personajului, cu preţul martiriului. Acum,
vieţuirea sa ca pustnic într-un schit din Munţii Căpăţânii, face – din când în
când – deliciul tabloidelor. Cei care se grăbesc să-i comenteze devenirea uită
însă un detaliu esenţial: anume, că – asumându-şi identitatea de monah – Dragoş
Pâslaru (Monahul Valerian) caută a-şi desfăşura viaţa numai în prezent,
netulburat nici de amintirea trecutului, nici de grijile pentru viitor. De
altfel, o mare parte din breaslă (şi nu numai) încă priveşte convertirea sa
extrem de circumspect, cu o ciudată compătimire (pentru împrejurările de
suferinţă şi disperare prin care va fi trecut actorul în timpul Mineriadei), ca
aceea dovedită marilor bolnavi. Acest tip de „efuziune”, de „curioziate”, îmi
pare foarte asemenea reacţiei arătate de rudele de sânge ale lui Nicolae
Steinhardt, următor convertirii sale la ortodoxie.
Puţini
ştiu ori sunt pregătiţi să înţeleagă fericita întristare şi transformarea
lăuntrică a celui căruia i se descoperă vieţuirea cea după Hristos, prin
ascultarea de un părinte duhovnicesc. Pentru Dragoş Pâslaru, plecarea din lumea
teatrului (şi din lumea laică) a însemnat nu o fugă, ci o treptată regăsire de
sine. Împlinirea unei meniri pe care, poate, a întrezărit-o când a fost Alioşa.
Sau Culi. Sau Veanu.
Marian Rădulescu, liternet.ro
Întâlnirea cu părintele era o bucurie
Pe părintele Valerian îl cunosc de mic
copil (defapt aşa îi şi place să îmi spună, spre bucuria mea) fiind unul dintre
părinţii ce mi-au marcat tinereţile prin atitudine şi dedicare. Cu ani în urmă,
vreo nouă, l-am zărit în cancelaria Mănăstirii Frăsinei. Tot în acea perioadă
l-am cunoscut şi pe părintele său duhovnic, Avva Ghelasie, căruia părintele
Valerian îi era ucenic de chilie. Eram surprins de bucurie; parcă găsisem un
părinte din cărţile pe care le citeam pe nerăsuflate. Mi se spunea că este
talentatul actor Dragos Pîslaru. De necrezut pentru mine… Însă, de atunci,
treceam pragul cancelariei de la Frăsinei tot mai regulat şi bucuria de a fi în
preajma părintelui era din ce în ce mai mare. Îmi spunea multe, având
convingerea că acele cuvinte, cândva, vor prinde contur în inima mea, nebăgând
în seamă tinereţile mele (sau probabil tocmai asta îl făcea să insiste). Era
practic un motiv în plus să ajung, ori de câte ori puteam, în Frăsinei, pe bună
dreptare Athosul
românesc… Întâlnirea cu părintele Valarian, chiar şi pentru câteva
momente, era însăşi o bucurie. Până la un moment dat, când, schimbându-i-se
ascultarea, l-am văzut tot mai rar. Însă a venit şi alt moment când nu l-am mai
zărit deloc. Abia atunci am îndrăznit să întreb unde-ar fi părintele. Şi mi s-a
răspuns, spre surprinderea şi bucuria mea, că părintele a plecat cu
binecuvântare în altă obşte… mai la pustie. Nu puteam să mă întristez,
căci “noul loc” îmi este foarte cunoscut. Şi nu pot să uit nici
reîntâlnirea, când, în noaptea Învierii, prin bezna din biserică, mi-a şoptit:
„Cât ai mai crescut, tată!”.
Ionuţ
Trandafirescu
Marele rol al monahului Valerian: pustnicia.
Acolo, în creierul munţilor, într-o chilie
modestă, fără curent electric, departe de lume, monahul se roagă la lumina
zilei sau la lumina lumânărilor, desăvârşindu-şi rugăciunea la Sfânta
Liturghie, în zilele de sărbătoare. (...)
A început să vorbească despre Dumnezeu,
Maica Domnului şi Puterile Cereşti, iar vocea lui cobora parcă din limpezimea
lacrimilor cu care noi toţi ar trebui să ne plângem păcatele cele multe şi
grele. Chiar aşa mi-a mărturisit ava Valerian: „Am ales pustnicia pentru a-mi
plânge păcatele!” Nimeni nu poate şti cât de înălţătoare trăiri îţi poate aduce
puterea rugăciunii trăite în singurătatea chiliei din creierul munţilor. Era
vădit tulburat monahul şi asta m-a făcut să-mi plec privirea, simţindu-mă
vinovată pentru faptul că i-am întrerupt meditaţia şi dialogul cu cele sfinte.
Am simţit că mi-e ruşine de mine şi îmi plângea sufletul pentru tulburarea cea
fără de voie, pe care, din păcate, o pricinuisem. Ceea ce m-a uimit cel mai
mult au fost simplitatea şi profunzimea cu care monahul Valerian – care cândva
a fost actorul Dragoş Pâslaru – a găsit calea spre mântuire. Fiecare clipă a
fost o trăire, fiecare cuvânt a fost o lecţie de smerenie, iar Credinţa,
Nădejdea şi Dragostea s-au încununat într-o viaţă ce vine din lumina Rugăciunii.
(...)
În faţa acestui rugător, stăpânit de o
desăvârşită iubire faţă de aproapele şi a dragostei pe care o emană fiecare din
vorbele sale, simt cum din candela Cerului picură o pace adâncă, învăluită
într-o lumină necunoscută mie până acum, o lumină a bucuriei lăuntrice care nu
se lasă umbrită de grijile şi necazurile acestei trecătoare lumi în care cu
toţii trăim. Dumnezeu m-a învrednicit să fiu adesea în preajma marilor noştri
duhovnici, a multor trăitori desăvârşiţi, dar întâlnirea cu pustnicul Valerian a
fost cea mai dură şi în acelaşi timp desăvârşită în desluşirea multor semne
de-ntrebare. Şi asta pentru că suişurile şi coborâşurile care l-au împovărat cu
cele lumeşti i-au dat tăria şi profunzimea de a căuta şi de a găsi, în acelaşi
timp, cele mai limpezi căi către iertare, către smerenie, către drumul spre
mântuire. (...)
Mă doare când aud confraţi de-ai mei
vorbind despre călugărul Dragoş Pâslaru. Greşit. Acela a fost actorul Dragoş
Pâslaru! Acest fabulos actor a lăsat în urmă roluri mari, despre care s-a
vorbit şi se va vorbi întotdeauna şi odată cu ele a lăsat un nume de mirean, cu
care a strălucit în teatru şi film. Luminile scenei s-au stins, Lumina lui
Dumnezeu s-a aprins întru veşnicie. Fratele din faţa mea a lăsat în urmă toate
marile roluri, toate aplauzele unei incontestabile glorii, pentru că a găsit
calea spre monahism, calea care l-a dus la loc de rugăciune şi înălţare a
spiritului. Acesta este de fapt marele lui rol: Pustnicul Valerian. Astăzi este
fascinat de calea mântuirii, a rugăciunii din pustiu, de Taina Iubirii
Dumnezeieşti şi se uită cu îngăduinţă la nişte bieţi oameni care îi tulbură
liniştea. Întâlnirea cu pustnicul Valerian este cea mai elocventă lecţie de
smerenie pe care am primit-o vreodată. Când a plecat din lume spre a-L găsi pe
Dumnezeu, a avut un mod personal de a-şi lua rămas-bun de la toate cele
lumeşti: „Am luat coarnele plugului dumnezeiesc şi sufletul meu a iertat tot”.
Mariana Borloveanu, Ziarul Lumina
Apostolat în Ţara Făgăraşului nr. 80, iulie-august 2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu