Subiectul
Roşia Montană nu este unul nou. Acum 14 ani, o companie minieră din Canada a
început demersurile de exploatare cu cianuri a aurului din această zonă a
Munţilor Apuseni. În ciuda sumelor mari investite, nici o guvernare nu a
îndrăznit să dea toate aprobările pentru acest proiect cu riscuri şi aspecte
extrem de controversate. Asta până la sfârşitul lunii august 2013, când actualul
Guvern s-a hotărât să dea o lege specială pentru canadieni. Decizia a scos, la
1 septembrie, zeci de mii de români în stradă. De atunci, protestele continuă
în fiecare duminică: români din ţară – oraşe şi sate – şi din lume s-au unit
pentru a lua atitudine. După mai bine de două luni de proteste, mişcarea s-a
transformat într-una de simbol al rezistenţei în faţa abuzurilor exploatării
inconştiente a resurselor naturale.
Ce
presupune proiectul minier Roşia Montană?
Roşia
Montană Gold Corporation (RMGC), compania care urmăreşte demararea exploatării
aurului de la Roşia Montană, ne prezintă cel mai mare proiect de exploatare cu
cianuri din Europa. Ce presupune el?
- folosirea a de 13.000 de tone de cianuri pe
an (de 13 ori mai mult decât în toată Europa la un loc); şi asta timp de 16
ani;
- zona afectată are în jur de 1.300 de
hectare (presupune dinamitarea a 4 munţi);
- craterul cu substanţe toxice care va rezulta
are un diametru de 8 km şi 60 de hectare;
Ce
primim în schimb:
- 6% redevenţă (procent oferit în urma
protestelor, căci altfel era 3%)
- câteva sute de locuri de muncă timp de 16
ani;
- câteva clădiri vechi restaurate – care nu
folosesc nimănui, căci turismul va dispărea din zonă dacă se începe
exploatarea.
Argumente
împotriva proiectului
Mediu.
Exploatarea cu cianuri este una ieftină, rapidă, profitabilă pentru compania
minieră şi dezastruoasă pentru mediu, nerecomandată la nivel mondial. O discuţie
despre interzicerea acestei metode a avut loc la nivelul Uniunii Europene, dar
nu s-a luat o decizie. Lacul de cianuri rămas în urma exploatării de la Roşia
Montană va rămâne permanent, iar peisajul va deveni apocaliptic. Deşi RMGC dă
asigurări cu privire la standardele de securitate, geologi care au cercetat
zona spun că raportul a suferit modificări, iar văile respective au
caracteristici care vor duce la infiltrarea substanţelor în sol şi în pânza
freatică. Nu e luată în calcul evaporarea otravei, care va polua ani în şir
toată atmosfera.
În plus,
eventuale calamităţi naturale sau erori umane pot avea dezastre catastrofale.
Astfel de accidente ecologice, cu enorme pierderi de mediu, economice şi de
vieţi umane au avut loc la Baia Mare (în anul 2000, ruperea unui baraj al
iazului de decantare a dus la poluarea cu cianuri a Tisei şi a Dunării, moartea
a 1200 tone de peşte şi contaminarea resurselor de apă a 2 milioane de oameni)
şi Certej (în 1971, valul acid de steril a înghiţit într-un sfert de oră 89 de oameni şi a ras de pe faţa pământului
şase blocuri de locuinţe, un cămin cu 30 de camere şi patru locuinţe individuale).
Patrimoniu. Roşia
Montană are cel mai complex lanţ de mine aurifere din perioada romană din
întreaga lume. Cea mai mare parte urmează să fie distrusă în urma exploatării,
ca şi alte monumente istorice, biserici şi cimitire. Pentru punerea în valoare
a patrimoniului de la Roşia Montană, au existat comisii şi rapoarte care au
certificat validitatea includerii acestei zone în Patrimoniul Mondial UNESCO.
Toate rapoartele s-au oprit însă în sertarele Ministerului Culturii. Un punct
de vedere extrem de important, trecut cu vederea de autorităţi, este un raport
întocmit de experţi de la Universităţile din Oxford şi Leicester, care
recomandă includerea zonei Roşia Montană în patrimoniul mondial al UNESCO.
Economie. Suma pe
care o primeşte Statul român în afacerea Roşia Montană este foarte mică. Tocmai
de aceea cel mai important argument economic invocat de RMGC este crearea
locurilor de muncă. Deşi promisiunile iniţiale au plecat de la 25.000 de locuri
de muncă, cifrele au scăzut considerabil în timp. Azi proiectul vorbeşte de
„800 de locuri de muncă directe în timpul exploatării”. Aceste locuri de muncă,
valabile doar pe perioada exploatării (16 ani), nu salvează zona din punct de
vedere economic, iar regiunea nu va mai avea o altă perspectivă de dezvoltare
ulterioară.
În
schimb, organizaţii şi comunităţi din zonele vecine, care protestează şi ele la
Câmpeni, vorbesc de 10.000 de locuri de muncă pierdute în întreaga zonă, în
domenii ca turism, agricultură şi industrie uşoară, care vor fi grav afectate
din cauza exploatării.
Legislaţie.
Instanţele de judecată au anulat de mai multe ori decizii ale autorităţilor
care au încercat să favorizeze compania RMGC. Pentru a valida totuşi proiectul,
Guvernul actual a propus Parlamentului la sfârşitul lui august o lege specială,
cu dedicaţie: RMGC. Din cauza protestelor de amploare care au izbucnit imediat,
s-a instituit o comisie specială, responsabilă cu analizarea proiectului de
lege. După amânări şi tergiversări, diferitele grupuri politice încearcă să
schimbe forma şi cuvintele legii, pentru a prezenta mai frumos exact aceeaşi
exploatare.
Politicienii – interesul
propriu
În
ultimii 20 de ani, am văzut cum guvernanţii şi opoziţia, în toate combinaţiile
politice care s-au perindat la putere, şi-au arătat dispreţul total faţă de
binele comun şi interesul naţional. Criteriul decizional pare că s-a confundat
foarte des cu interesul personal. Această situaţie a dus treptat, după
nenumărate dezamăgiri, la un dezinteres al oamenilor oneşti faţă de politică.
Roşia Montană a fost momentul în care oamenii au înţeles că atentatul nu se mai
rezumă la banii publici, ci la chiar viaţa lor, că povestea nu se opreşte aici,
ci este doar un început pentru multe alte concesionări, explorări şi exploatări
ale resurselor naturale făcute inconştient şi neasumat. (Defrişările masive şi
explorarea gazelor de şist prin fracturare hidraulică sunt alte subiecte de
indignare publică.) Tot mai mulţi dintre români au înţeles că politicienii sunt
pregătiţi să le sacrifice chiar viaţa, de dragul interesului murdar imediat.
Având ca
sprijin poziţii clare exprimate de Academia Română, Bisericile Ortodoxă şi
Catolică, Institutul Geologic, Academia de Ştiinţe Economice şi Casa Regală,
care au spus NU proiectului de exploatare de la Roşia Montană, oamenii au ieşit
în stradă. În Bucureşti şi în alte zeci de oraşe din ţară şi din lume, unde
românii de peste hotare au arătat că nu sunt indiferenţi, oameni care au
înţeles ce se întâmplă au ieşit să îşi exprime indignarea şi dezacordul într-un
mod paşnic, dar ferm.
De ce protestează creştinii?
Printre
zecile de mii de protestatari sunt şi mulţi creştini practicanţi. De ce? Pentru
că „doar rugăciunea NU repară gardul”, cum se spune într-o întâmplare de
pateric, atunci când nişte maici aleseseră ca soluţie pentru un gard căzut…
rugăciunea. Nu suntem chemaţi la pasivitate, la a asista ca plantele la ceea ce
se întâmplă în jur, ci suntem responsabili de viaţa noastră şi a celor din
jurul nostru. Pentru că am primit Pământul în dar de la Dumnezeu ca să ne
bucurăm de el şi să îl folosim pentru nevoile noastre, nu pentru a ne satisface
lăcomia, fără să ţinem seama de consecinţe. Pentru că vom da seama pentru ceea
ce lăsăm copiilor noştri.
Da, avem
conducătorii pe care îi merităm, pentru că vieţile noastre sunt departe de
Chemarea la care ne invită Domnul. Da, ca să ne fie bine, trebuie să începem
fiecare cu ograda lui, cu viaţa lui. Dar asta nu înseamnă să rămânem pasivi şi
indiferenţi, să nu reacţionăm la răul din jur. Să nu uităm, „căldiceala”,
amorţeala, este un reproş pe care ni-l face Dumnezeu, nu o virtute. Atâta timp
cât nu ne-am retras în pustie şi nici măcar în mănăstire, ca să sprijinim lumea
cu nevoinţa şi rugăciunea, suntem răspunzători pentru tot ceea ce se întâmplă
în jurul nostru. Şi suntem datori să luăm atitudine, să le arătăm
conducătorilor pe care îi merităm că nu suntem de acord cu lucrurile care
încalcă legea în care trăim, chemarea dumnezeiască. Suntem datori să fim vii,
să fim demni, să avem atitudine; să le atragem atenţia celor care ne conduc, în
mod paşnic, dar limpede şi ferm, că nu suntem de acord cu legile abuzive, pe
care le vor suporta copiii noştri.
Să profităm de crize
Unii nu ştiu
încă despre ce este vorba şi nu sunt obişnuiţi să se informeze, iar alţii s-au
ascuns încă de la început sub deviza comodă: „Oricum e degeaba…”. Sigur că
rezultatul acestor acţiuni este important, dar nu decisiv. Nu rezultatul e
miza, ci poziţia noastră. Datoria noastră nu este să câştigăm această luptă, ci
să luptăm. Să fim demni, să fim verticali, să fim responsabili. Să spunem ce
este bine şi ce este rău. Să ne rugăm ca Dumnezeu să ne ierte fărădelegile –
ale neamului şi ale noastre personale – şi, pentru rugăciunile sfinţilor
români, care ne-au dat exemple vii de verticalitate şi demnitate – să se îndure
de ţara aceasta şi de neamul nostru şi să ne scoată din jugul indiferenţei, al
prostiei şi al lenei. Crizele sunt cele mai bune momente în care putem renaşte,
putem să ne schimbăm viitorul. Cel pământesc şi cel ceresc. De noi depinde; vom
da socoteală şi pentru ce nu am făcut.
Natalia
Corlean
Mesaje
protestatare:
Uniţi,
salvăm!
Trădarea
de ţară în aur se măsoară
Pământul
suportă nevoile omului, nu lăcomia lui
Aurul în
Canada, şpaga în Bucureşti, cianura-n Ardeal
S-a dat şpagă
barosană pentru Roşia Montană
Vă rugăm
să ne scuzaţi, suntem tineri educaţi
NU în
numele meu!
NU beau
cianură!
Otrava
ucide. Sărăcia, nu.
Roşia Montană
– revolta generaţiei noastre
Academia
Română: NU; Biserica Ortodoxă Română: NU; Institutul Geologic: NU; Casa Regală:
NU, Noi: NU; VOI CINE SUNTEŢI?
„Fericirea
şi bunăstarea nimănui nu se poate baza pe nefericirea şi sărăcirea semenilor
săi!”
Poziţia
Academiei Române: NU
„Exploatarea
proiectată nu este în interes naţional”
De-a
lungul celor 14 ani care au trecut de la demararea proiectului Roşia Montană,
Academia Română s-a pronunţat de mai multe ori. Iată câteva din argumentele pe
care se bazează respingerea fermă a proiectului:
- Exploatarea
proiectată pentru o perioadă de 17-20 ani nu este în interesul naţional
(prevedere constituţională), nu reprezintă o soluţie de dezvoltare durabilă şi
nu rezolvă problemele sociale şi economice ale zonei, care se vor agrava după
încheierea lucrărilor.
- Distrugerea
comunităţii Roşia Montană, veche de peste 2000 ani, prin strămutarea
populaţiei, demolarea unor clădiri (inclusiv monumente istorice), biserici şi
mutarea unor cimitire, este inacceptabilă.
- Exploatarea
preconizată periclitează grav zona arheologică Alburnus Maior, unică în lume şi
de mare valoare istorică şi culturală.
- Exploatarea
proiectată s-ar face în lipsa unei analize a institutelor de specialitate în
domeniu (Institutul Geologic al României) pentru examinarea valabilităţii
cadrului geologic invocat.
- Desfăşurarea
procesului de extracţie şi procesare este dezavantajos planificat.
- Există
şi alte riscuri colaterale care pot apărea pe parcursul lucrărilor de
extracţie: riscul de propagare a microseismelor cauzate de procesul de
extracţie, care afectează stabilitatea construcţiilor din vecinătatea carierei
din Dealul Cârnic, şi riscul determinat de seismicitatea indusă pe seama
volumelor imense de steril acumulate în spatele barajului proiectat la gura
Văii Corna cu pericol de rupere a barajului şi efecte catastrofice asupra
localităţilor din aval.
- Barajul
preconizat, construit din rocă sterilă (în apropierea oraşului Abrud), nu
prezintă garanţii în situaţii extreme. Geologii romani au invocat de mai multe
ori proasta alegere a locului acestui baraj, permeabilitatea fundaţiei şi a
unor zone ale bazinului de acumulare a reziduurilor toxice.
- Beneficiile
economice directe ale Statului Român, rezultate din redevenţele de 6 % asupra
exploatării şi diverse impozite, sunt nesemnificative în raport cu consecinţele
negative ale proiectului.
- Proiectul
încalcă o serie de convenţii şi alte elemente ale legislaţiei europene. Ţările
vecine si-au exprimat îngrijorarea şi dezacordul cu această exploatare, care ar
putea periclita, în viziunea lor, participarea României la unul dintre
programele majore ale Europei 2020, „Dunăre-Delta-Marea Neagră”.
- Academia
Română consideră că nu pot fi ignorate numeroasele proteste individuale şi
colective ale societăţii civile, ale unor instituţii ştiinţifice, religioase
(inclusiv Biserica Ortodoxa Română şi Biserica Romano-Catolică), culturale din
ţară şi străinătate, ale unor personalităţi şi oameni de ştiinţa şi cultură faţă
de acest proiect.
(Fragmente
din „Analiza Academiei Române privind Proiectul de exploatare minieră de la
Roşia Montană – riscuri privind mediul şi dezvoltarea durabilă a zonei”)
Poziţia
Bisericii Ortodoxe Române: NU
„Tipul
de exploatare propus va afecta atât ecologic, cât şi uman, zona Roşia Montană”
Patriarhia
Română reafirmă poziţia Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, adoptată
în şedinţa din 11 noiembrie 2003, prin care s-a pronunţat în defavoarea
realizării proiectului Roşia Montană, pentru ca această parte a ţării să
poată conserva patrimoniul cultural şi integritatea mediului înconjurător.
Pornind de la
temeiul biblic potrivit căruia pământul este creaţia lui Dumnezeu, dăruită
omului spre conservare şi cultivare, precum şi de la faptul că tipul de
exploatare a minereului aurifer propus astăzi va afecta atât ecologic, cât şi
uman zona Roşia Montană, Biserica Ortodoxă Română reafirmă îngrijorarea faţă
de efectele nocive ireversibile asupra mediului şi patrimoniului cultural pe
care le-ar putea avea metoda de exploatare cu cianuri a bazinului aurifer Roşia
Montană. Dar nu mineritul în sine este respins, ci doar metodele cu efecte
nocive pentru mediul natural.
Privitor la
aspectele ştiinţifice şi economice ale proiectului minier propus în Parlament,
Biserica Ortodoxă Română urmăreşte cu atenţie în continuare concluziile
specialiştilor din cadrul Academiei Române, dar şi demersurile factorilor
responsabili ai statului român, în special ale Guvernului şi Parlamentului
României.
Biroul de Presă al Patriarhiei Române
Poziţia
arhitecţilor şi specialiştilor în patrimoniu: NU
„Distrugerea
ireversibilă a patrimoniului cultural şi mutilarea definitivă a patrimoniului
natural”
Aplicarea proiectului va
genera consecinţe grave asupra patrimoniului cultural
La Roşia
Montană se află unul dintre cele mai importante locuri istorice ale României,
care păstrează vestigii excepţionale, urme concret atestate ştiinţific ale trecerii
prin istorie din Antichitate şi până în zilele noastre ale înaintaşilor noştri.
Patrimoniul
cultural de la Roşia Montană este alcătuit din vestigiile celui mai complex şi
extins sistem de exploatare minieră auriferă antică cunoscut până la ora actuală
pe întinsul întregului Imperiu Roman; peisajul minier unic moştenit din epocile
romană, medievală, modernă şi contemporană (până la jumătatea sec. al XX-lea);
târgul minier, reflex al epocii pre-industriale.
Punerea
în aplicare, la Roşia Montană, a proiectului minier sus-amintit implică
distrugerea ireversibilă a acestor vestigii excepţionale şi, prin urmare,
distrugerea ireversibilă a patrimoniului cultural - arhitectural şi arheologic
- din această zonă, fără a mai vorbi de mutilarea definitivă a patrimoniului natural.
Cadrul legal
naţional susţine păstrarea valorilor culturale ale Roşiei Montane
Statul garantează şi asigură protejarea monumentelor istorice (art.
7, alin.1). În baza Legii nr. 5/2000, privind aprobarea Planului de amenajare a
teritoriului naţional, Secţiunea a III-a - Zone protejate, patrimoniul cultural
de la Roşia Montană este declarat de interes
naţional şi de valoare naţională excepţională (art. 5, alin. 1 şi Anexa
III), fiind încadrat în categoriile „ansambluri urbane" (centrul istoric),
„arhitectură industrială" (galeriile romane ale exploatărilor miniere
aurifere) şi „monumente de arhitectură populară" (case, secolele al
XVIII-lea, al XIX-lea).
Întreaga comună Roşia Montană este declarată „unitate
administrativ-teritorială cu concentrare foarte mare a patrimoniului construit
cu valoare culturală de interes naţional". Elementelor de patrimoniu
construit li se adaugă cele două formaţiuni geologice rare, ce fac parte din
categoria „rezervaţii şi monumente ale naturii": Piatra Despicată şi Piatra
Corbului.
Proiectul RMGC
contravine legislaţiei româneşti şi europene
Menţinerea pe agenda de lucru şi susţinerea proiectului RMGC de
către administraţia centrală contravine prevederilor legislaţiei interne şi
principiilor incluse în documente internaţionale şi continentale la care
România a aderat, principiilor dezvoltării durabile, are efecte negative
semnificative asupra comunităţii locale şi a patrimoniului natural şi cultural.
(…) Convenţiile internaţionale privitoare la patrimoniul cultural şi natural stabilesc
responsabilitatea statului în faţa comunităţii internaţionale pentru protejare
patrimoniului cultural.
Patrimoniul cultural trebuie
înţeles ca o resursă pentru dezvoltare
După
Adunarea ONU de la Johannesburg privind dezvoltarea sustenabilă (2002) din ce
în ce mai multe documente internaţionale privesc cultura ca al patrulea pilon
al dezvoltării sustenabile, alături de economie, societate şi mediu.
Documentele
internaţionale mai arată că orice atingere ireversibilă adusă patrimoniului
cultural este incompatibilă cu ideea unei dezvoltări durabile.
Aplicarea proiectului va
genera grave consecinţe asupra patrimoniului natural
Exploatarea
la suprafaţă, în patru cariere deschise şi crearea unui bazin de acumulare a
reziduurilor în spatele unui baraj de 180 metri înălţime, închizând valea
Cornei, ar produce o mutilare gravă a peisajului. Contextul monumentelor
naturale Piatra Corbului şi Piatra Despicată va fi iremediabil alterat. Analiza
biodiversităţii şi a habitatelor naturale prezentată de biologii John Akeroyd
şi Andrew Jones (Roşia Montană: a case for protection rather than
destruction, 2006)
a ilustrat specii endemice în raport cu caracteristicile deosebite ale solului
de la Roşia Montană, numeroase specii de plante rare, puse sub cele mai înalte
forme de protecţie prin mecanismele naţionale şi europene, precum şi
biodiversitatea excepţională a zonei, cu habitate constituite în perioada
daco-romană şi menţinute doar datorită practicilor agriculturii tradiţionale.
În acelaşi timp, autorii au atras atenţia asupra ireversibilităţii oricărei
acţiuni distructive.
Aplicarea proiectului va
genera grave consecinţe la nivel socio-economic
Proiectul
minier promite locuri de muncă pe termen scurt. Roşia Montană are nevoie de
soluţii economice pe termen lung, bazate pe resurse regenerabile.
Distrugerea
comunităţii Roşia Montană – veche de peste 2.000 ani – prin strămutarea
populaţiei, demolarea unor clădiri civile (inclusiv monumente istorice) şi biserici, mutarea unor cimitire sunt acţiuni
inacceptabile.
Proiectul
presupune reamplasarea populaţiei din zona propusă pentru exploatare, în
condiţiile în care o parte a familiilor vizate refuză să-şi vândă
proprietăţile. Aplicarea acestui proiect riscă să antreneze statul român în situaţii
juridice dificile în faţa organismelor internaţionale (CEDO) cu consecinţe greu
de evaluat în prezent.
Fragmente
din Scrisoarea deschisă pentru salvarea sitului Roşia Montană,
semnată de
Uniunea Arhitecţilor din
România, Ordinul Arhitecţilor din
Romania, ICOMOS Ro, Asociaţia
„Arhitectură. Restaurare. Arheologie" şi Fundaţia Pro Patrimonio
Poziţia
Academiei de Studii Economice: NU
„După
închidere: şomaj total, într-o zonă distrusă pentru sute de ani”
Pierderi pentru România:
Pierderi sociale: Proiectul este localizat
într-o zonă populată, cu importanţă istorică şi culturală pentru România. Deci
nu poate fi comparat cu majoritatea proiectelor similare din lume, care sunt
localizate în zone aride, nelocuite. După închiderea minei, când resursele
minerale vor fi dispărut, pierderea veniturilor potenţiale din activităţile
tradiţionale – care nu vor mai putea fi făcute în zonă –
trebuie numărate drept pierderi sociale continue pentru România.
Pierderi culturale: Pierderea patrimoniului
arheologic şi natural unic, care nu se va putea înlocui vreodată, trebuie
măsurată ca un cost pentru România.
Pierderi de mediu: În mineritul aurifer,
resursele naturale (Pământul, Minereul, Pădurile, Aerul, Apa) sunt intrări în
sistem, iar ieşirile sunt: Sterilul, Aurul, Eroziunea solului, Emisiile în aer,
Poluarea apei. Folosirea şi distrugerea resurselor naturale, cât şi efectele
distrugerii asupra mediului trebuie să fie cuantificate în costuri pentru
economia naţională. Costurile de remediere a distrugerilor mediului sunt uriaşe.
Proiectul
Roşia Montană este un caz tipic de activitate principală care nu se bazează pe resurse procesate local şi nu generează nici o
activitate economică corelată. Din punct de vedere economic aşadar, pretenţia
RMGC că Proiectul va avea un impact pozitiv asupra
economiei locale şi naţionale este nerealistă.
Ce se va întâmpla după închiderea proiectatei
mine? Şomaj total, într-o zonă distrusă pentru sute de ani, într-o comunitate
distrusă. Nu numai că RMGC nu va aduce nici
un beneficiu regiunii, dar va condamna o întreagă zonă la sărăcire şi aceasta
pe termen lung.
Cerem
Parlamentului României să oprească acest
Proiect, deoarece nu există argumente
privind eficienţa economică, socială, de mediu etc. pentru România.
Fragmente
din raportul Academiei de Studii Economice
Revendicări:
Încă de
la 1 septembrie, când s-a declanşat valul de proteste fără precedent în istoria
postdecembristă a României, revendicările protestatarilor sunt clare şi fără
posibilitate de negociere:
- respingerea proiectului de lege Roşia
Montană
- anularea avizului de mediu pentru RMGC
- interzicerea exploatărilor miniere cu
cianuri în România
- demiterea iniţiatorilor legii Roşia
Montană: ministrul Marilor Proiecte, Dan Şova, ministrul Mediului, Rovana
Plumb, ministrul Culturii, Daniel Barbu şi şeful Autorităţii Naţionale a
Resurselor Minerale, Gheorghe Duţu.
- anchetarea celor suspectaţi de încălcare a
legii în acest caz.
În ce
priveşte reclama televizată agresivă făcută de compania Gold Coropation pentru
proiectul de la Roşia Montană, Consiliul Naţional al Audiovizualului a decis în
luna octombrie (după ce a primit un număr record de sesizări, peste 2000), că
este vorba de publicitate mincinoasă şi a cerut companiei să refacă reclamele,
respectând legile.
Ce se
întâmplă acum?
Sub
presiunea protestelor de amploare, liderii partidelor politice
de la putere şi din opoziţie s-au
bâlbâit în diverse declaraţii contradictorii. Pe fondul marşurilor din
Bucureşti, care au blocat ore în şir cele mai circulate bulevarde,
decidenţii au început să tragă de timp şi
să amâne votarea legii. Aşa a fost înfiinţată
o comisie parlamentară, cu menirea de a analiza
documentul. Premierul Victor Ponta, care a susţinut
actul normativ în Guvern, a declarat că nu l-ar vota ca parlamentar, dar
a
refuzat să îl retragă din dezbaterea Legislativului. Preşedintele
Traian Băsescu a spus că legea este neconstituţională şi că încalcă
statul de drept. Chiar
Ministerul Justiţiei a întocmit un referat din care reiese că legea
Roşia Montană nu respectă Constituţia.
Acelaşi premier Ponta a admis, la postul public de televiziune,
că este posibil ca unii politicieni să fi fost cumpăraţi de RMGC pentru a
susţine.
De altfel, chiar Victor Ponta se declara ferm împotriva exploatării cu
cianuri
din Apuseni în campania electorală, dar şi-a schimbat radical poziţia
după ce a ajuns la guvernare.
După mai multe tergiversări, pe 11
noiembrie Comisia parlamentară s-a pronunţat pentru respingerea proiectului de
lege. În raportul final, aceasta admite posibile ilegalităţi care au avut loc
în cadrul proiectului şi recomandă o nouă lege-cadru pentru exploatările
aurifere. Un pas mic, dar foarte important. Firesc ar fi ca parlamentarii să
ţină cont de acest aviz negativ şi să respingă legea. Dar cum nimic nu e sigur,
suntem chemaţi în continuare la vigilenţă şi întărirea rugăciunii.
Apostolat în Ţara Făgăraşului nr. 76, noiembrie-decembrie 2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu