Ocuparea
Basarabiei de către Uniunea Sovietică în 1940 a schimbat în profunzime viaţa
ţinutului românesc dintre Prut şi Nistru. Teroarea sovietică s-a manifestat –
pe lângă arestări, maltratări şi asasinate – şi prin deportarea basarabenilor
la mii de kilometri de locul lor de baştină, în Siberia sau Kazahstan. Continuăm
serialul dedicat mărturiilor din temniţa comunistă cu o evocare făcută de
Margareta Cemârtan-Spânu, despre a cărei copilărie şi deportare aţi putut citi
în numerele trecute. În această ediţie, aflăm despre foametea indusă care a
decimat basarabenii, dar şi despre drama celor despărţiţi de familie, care
şi-au găsit sfârşitul în pribegie.
Adio, pământul meu drag, adio viaţă
Bunelul
Grigore fost arestat şi condamnat pe 10 ani; avea atunci 75 de ani. după
judecată l-au dus la Briceva, un sătuc din apropiere, unde făcuseră închisoare
pentru bătrâni. Într-o
zi, a fost dus la muncă aproape de locurile natale,
să adune beţe de floarea soarelui pentru foc. Când
şi-a văzut pământul nearat şi căsoaia văduvită de stăpâni, l-a apucat o jale
mare. Pe când ceilalţi
colegi strângeau şi legau beţele, el încremenise vărsând lacrimi fierbinţi pe
pământul rece. Dat iată îl apucă cineva de umăr. Era un pământean, care a
înţeles totul şi i-a sugerat să lase un răvaş. I-a scos din buzunar un creion,
a găsit la cineva o hârtie şi i-a dat-o în mână. Bunelul ştia
carte şi,
cu mâinile tremurând şi ochii înlăcrimaţi, a scris următoarele
cuvinte: „Dragă
Sofică,
eu degrabă o să mor, căci nu ne hrănesc şi ne bat crâncen. Nu mai am puteri şi
te rog de mă iartă şi pe voi Dumnezeu să vă ierte. Ai grijă de Colea şi copii.
Grigore”.
A
înfipt hârtia în unicul băţ ce mai rămăsese şi izbucni din nou în plâns,
şoptind cu amărăciune: „Doamne, ce rău am făcut, de mă
pedepseşti aşa de crunt? Oare aceasta e motiv ce mi s-a incriminat mie,
că am învăţat feciorii şi i-am dat în armata română? Că am ajutat cu provizie
armata ţării mele?
Dar parcă se putea să procedez altfel?” Şi-a făcut
cruce şi a zis: „Adio,
pământul meu drag, adio viaţă”. A ridicat legătura grea de
beţe, pregătită de ceilalţi, şi a pornit-o la drum. A ajuns cu mare greu la
închisoare, mânaţi mereu cu patul armei din urmă. Văzându-se la patul
improvizat nu s-a mai sculat. Peste trei zile îşi dăduse sufletul.
După
un timp, hoinărea cineva pe dealuri în căutare de ale focului şi a dat peste
băţul cu scrisoarea. A venit la noi. Bunica repede coace un
cuptor de plăcinte, pâine, prăjituri etc. încarcă coşarca şi pleacă pe timp de
iarnă, de una singură, pe jos 15 km, la Briceva. Ajunsă acolo, santinela de la
poartă îi zice că el demult e mort… Bunica înţepenise,
şi de frig,
şi de vestea amară. Nu putea să creadă, având în buzunar peticul de hârtie
scris cu mâna lui. Arată scrisoarea santinelei, acela o citi cu greu şi a râs: „Babo,
nu vezi că scrisul e şters de ploaie, de vânt,
că abia se mai
văd buchile de creion chimic? Asta înseamnă că e scris demult”. Dar bunica nu
se da învinsă şi cerea să-i confirme cineva mai mare. Atunci santinela strigă cuiva
din ograda închisorii să cheme pe pământeanul care l-a îngropat în groapa
comună. A venit şi i-a povestit totul de-amănuntul cum s-a întâmplat. Bunica
scoase totul din coşarcă şi-i dădu omului să împartă cu ceilalţi,
să fie de sufletul bunelului. Pe urmă a venit acasă şi i-a făcut praznic şi
toate după rânduială.
În
felul acesta s-a mai rupt o creangă din pomul familiei noastre. O creangă
strivită de bolşevici.
Foametea artificială
Veniră
anii 1946-1947. Ani fără precedent. Bolşevicii,
înrăiţi că nu reuşesc să facă comunismul imediat,
au hotărât să impună lumii de a intra în colhoz
(colectiv) prin foame. Zi de zi, din noapte în noapte,
ca haitele de câini sălbatici, umblau din casă în casă activiştii şi scotoceau
peste tot. Ce găseau nu mai lăsau. Nu le păsa, că omul a dat de acuma postavca
(cota alimentară), că are o casă de copii şi vor rămâne flămânzi. Principalul
era să adune cât mai multă pâine şi s-o transporte la Moscova. Se văicărau în
deznădejde bărbaţii, boceau disperate femeile, cereau de mâncare copiii, dar
nu le lăsau
nici un bob de grâu sau de secară în pod. Dacă se încumeta
cineva să ascundă, găseau, căci căutau şi în beci, şi în closet, şi în iesle la
vite, şi sub pământ. Împungeau cu suliţa metru cu metru tot terenul,
şi în căpiţa de fân şi paie. Aşa ceva nu mai văzuse nimeni,
nici chiar bătrânii de 90-100 de ani. Se petrecea ceva dezastruos şi inuman.
Vai de capul omului cela care ascunsese vreo 10-20 de kilograme. Îl duceau la
sovietul sătesc, îl ponegreau, îl băteau fără milă şi-l numeau duşman al
poporului.
Plus
la toate acestea venise şi o secetă nemaipomenită. Ardea totul. Buruienile care
mai creşteau pe la umbră le mâncau oamenii şi copiii imediat, după care se
umflau ca vitele.
Mureau
ca muştele pe drumuri. Dacă cineva mai avea puteri să sape o groapă pentru ruda
sa, atunci când îşi aducea mortul acolo erau deja aruncaţi vreo doi-trei. Ducea
lumea bunuri să le vândă în Ucraina, în Polonia,
ca să iasă din foame. Dădeau un covor de lână pe o singură
pâine neagră. Şi era mare noroc dacă reuşeau să ajungă acasă, fiindcă în tren
umblau jefuitori.
Noi
nu am tras o foame foarte mare. Ne-au salvat oiţele, care nu aveau ce paşte şi
tata le tăia câte una. Dar ţin minte că pierise o oaie şi tata a hotărât să
facă din ea săpun. A scos ceaunul mare, a bucăţit oaia şi a pus-o în ceaun. Dar
numai a început a fierbe şi a face miros, şi îndată se adunară
oameni lângă gard, cerându-i măcar o bucăţică. Nu s-a îndurat să refuze pe
cineva, a împărţit la toţi până n-a rămas nimic în ceaun, cu toate că oaia era
pierită. Bunica avea o putină de brânză mărunţită şi tare sărată şi ea ne-a
prins bine, cu toate că am mâncat câte puţin şi buruieni, căci nu ne săturam
din ceea ce ne dădea tata sau bunica.
Doamne,
fereşte pe toţi oamenii de Satan şi de foamea artificială! Dacă nu măturau ei
podurile şi nu luau toată pâinica, mai îndura cineva foame? Desigur că nu, căci
toţi aveau rezerve pe un an-doi, afară de seminţe. Se mai întâmpla secete şi în
alţi ani, dar nici vorbă să se moară de aşa ceva. Numai
un leneş prăpădit, un coadă de topor putea să sufere, dar nu să moară, căci îl
hrănea lumea, dându-i de pomană.
A
fost un adevărat genocid. Şi de-acuma ceilalţi, când au văzut cum mor oamenii
ca găinile, au cerut, de spaimă, să-i primească în colectiv.
Margareta
Cemârtan-Spânu, „Amintiri din copilărie”
Apostolat în Ţara Făgăraşului nr. 71 – ianuarie-februarie 2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu