luni, 15 iunie 2015

Cum aflăm care e voia lui Dumnezeu?




„În toată vremea şi în orice împrejurare e bine să căutăm să fim luminaţi de Dumnezeu, pentru a şti ce trebuie să facem şi ce trebuie să spunem.” Sf. Siluan Athonitul




Omului îi lipseşte nu numai iubirea desăvârşită, ci şi atotştiinţa. De aceea vedem adesea că fapte pornite din cele mai bune intenţii pot avea consecinţe rele. Asta pentru că mijloacele cu care le-am dus la îndeplinire au fost rele sau nepotrivite. Auzim adeseori oameni care caută să se justifice invocând bunele lor intenţii; dar acest lucru nu este de ajuns. Viaţa omenească e plină de greşeli de acest gen. De aceea, omul care iubeşte pe Dumnezeu caută să fie întotdeauna luminat de sus, plecându-şi neîncetat urechea lăuntrică la glasul lui Dumnezeu.
Sfântul Siluan Athonitul (1866-1938) ne spune că există mai multe căi de a cunoaşte voia lui Dumnezeu. Întâi de toate, Dumnezeu Şi-a descoperit voinţa Sa în cuvântul Său, în poruncile Mântuitorului Iisus Hristos. Datorită desăvârşirii lor, aceste porunci exprimă voia divină la modul general, fără a specifica modul concret şi variat de a le împlini în viaţa cotidiană. „Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău din toată puterea ta..., şi pe aproapele tău ca pe tine însuţi” nu ne răspunde la multe întrebări despre cum să ne comportăm în situaţii concrete şi variate din viaţa noastră. De aceea, văzând nedesăvârşirea iubirii noastre, asaltată de multe ispite şi slăbită de patimi, suntem cu toţii obligaţi să cerem înţelepciune şi ajutor de la Dumnezeu.
Practic, Sfântul Siluan ne explică cum parcurge această cale: „Când un creştin, şi înainte de toate un episcop sau un preot, se află în faţa nevoii de a lua într-o anumită împrejurare o hotărâre potrivită cu voia lui Dumnezeu, el va face lăuntric abstracţie de toate cunoştinţele sale, de toate ideile sale preconcepute, de dorinţele şi de proiectele sale; eliberat astfel de „eul” său propriu, el se roagă cu luare-aminte în inima sa. Şi primul gând ce se va naşte din această rugăciune în sufletul său îl va primi ca pe un semn venit de sus.”
Această căutare presupune exerciţiul rugăciunii neîncetate, convorbirea permanentă cu Domnul. De asemenea, această cale a aflării voii lui Dumnezeu prin adresare nemijlocită implică renunţarea la voia proprie, omul fiind gata să sacrifice totul, chiar şi propria sa viaţă.
Cu toate că Sfântul Siluan recomandă tuturor oamenilor, „fără excepţie”, urmarea acestei căi, el recunoaşte că acest lucru este departe de a fi accesibil tuturor. „Motivul e acela că majoritatea oamenilor nu aud glasul lui Dumnezeu în inima lor, nu-l înţeleg, şi urmează mai degrabă glasul patimilor din sufletul lor care acoperă cu gălăgia lor glasul discret al lui Dumnezeu”.
De aceea, există în Biserică încă o cale de afla voia lui Dumnezeu şi anume să ceri sfat părintelui duhovnicesc şi să asculţi de el. Sfântul Siluan prefera şi urma această cale, socotind-o cea mai sigură dintre toate. Era ferm convins că mulţumită credinţei celui care cere sfatul, răspunsul părintelui duhovnicesc va fi întotdeauna bun şi folositor.
Ascultarea faţă de părintele duhovnic e o „Sfântă Taină a Bisericii”. Această ascultare nu se limitează doar la Sfânta Taină a Spovedaniei, ci şi la orice sfat cerut de la duhovnic. Când se apropia de părintele său duhovnic, Sfântul Siluan se ruga lui Dumnezeu să-i descopere voia Sa prin duhovnicul său. El pândea întâiul cuvânt al duhovnicului ca pe o indicaţie venită de sus, ca răspuns al rugăciunii lui, dar şi al rugăciunii duhovnicului care se punea în stare de rugăciune încă de la începutul discuţiei. Întâiul cuvânt fiind cules, Sfântul Siluan nu mai lungea discuţia. În acest fel, pentru el orice duhovnic era un bun povăţuitor, deoarece avea certitudinea că Domnul îl iubeşte pe om şi nu-l părăseşte niciodată pe cel care s-a lepădat de voia sa proprie şi caută sfat.
Prin smerenia părintelui duhovnicesc care se roagă să fie luminat de har şi a ucenicului care ascultă cu credinţă, Dumnezeu, „Care celor smeriţi le dă har”, dăruieşte o „înştiinţare”, un „mesaj”, cuprins în întâiul cuvânt al duhovnicului. Sfântul Siluan spune că această înştiinţare de la Dumnezeu nu întârzie să apară dacă părintele duhovnicesc şi ucenicul au o atitudine corectă faţă de această „Taină a luminării omului”.
Sfântul Siluan insista ca toţi, fără excepţie, să-I ceară lui Dumnezeu să-i lumineze în toate, ca să-şi poată apropia treptat căile lor de căile voii sfinte a lui Dumnezeu, până ce vor atinge desăvârşirea.

A consemnat pr. Ioan Paroş
Din „Viaţa şi învăţătura stareţului Siluan Athonitul”, Ed. Desis, Sibiu, 2004, pp. 81-91.

Apostolat în Ţara Făgăraşului nr. 85, mai-iunie 2015

Aerul şi apa vindecă depresiile şi afecţiunile respiratorii



Dintre toate leacurile pământului, unul singur nu costă nimic, dar are mare preţ în vindecarea multor afecţiuni ale organismului: aerul. Acel abur pe care îl vedem deasupra pădurilor de conifere este de fapt o masă de aerosoli, care vindecă bolile respiratorii. Aceştia degajă o sarcină electrică ce potenţează procesele din organism, tratându-se până la vindecare bronşiectaziile şi astmul, dar şi afecţiunile reumatice sau dermatologice.
Protosinghelul Damaschin, stareţul schitului Pahomie, este de părere că: „Atunci când ajungem în astfel de locuri binecuvântate, este bine să profităm din plin de efectele binefăcătoare ale uleiurilor volatile din preajma acestor copaci miraculoşi, dar să nu uităm nici o clipă că vindecarea trupească trebuie întregită cu vindecarea sufletească.”

Climatul subalpin ameliorează şi vindecă TBC-ul
În timpul mersului prin pădure, aerul inspirat este de cea mai bună calitate, crescând capacitatea pulmonară. Acesta este benefic în funcţie de altitudine, iar după o cură de 14 zile, inspirând aer ionizat timp de două ore dimineaţa şi două ore seara, vor fi vindecate şi ameliorate mai multe afecţiuni: până la 1.000 de metri, datorită climatului blând, aerul devine sedativ, tratând insomnia, nervozitatea, hipertiroidia, ulcerul şi gastrita hiperacidă; între 1.000-1.400 de metri cele mai bune rezultate se obţin în tratarea bolilor pulmonare, fiind singurul mod de a trata naturist TBC-ul şi vindecarea stărilor anxioase. De asemenea, climatul subalpin are efecte revigorante şi tonifiante, ajutând bolnavi cu probleme respiratorii, anemici, hipertensivi sau cu început de ulcer; între 1.400-1.800 de metri, acolo unde întotdeauna este un climat alpin, bolnavii cu astm bronşic vor scăpa de crizele chinuitoare ale acestei afecţiuni. Aerul de la cotele de peste 1.800 de metri se recomandă oamenilor sănătoşi, care doresc să se fortifice şi să scape de stres.

Cura cu aer alpin alungă depresia şi te încarcă pozitiv
În timp ce urci pe munte, aerul devine din ce în ce mai curat şi mai liniştitor. Cei cărora le plac drumeţiile au un tonus sănătos şi o perspectivă optimistă de viaţă, ceea ce le aduce acel surplus de energie pozitivă. În timpul mersului prin pădure, aerul inspirat este de cea mai bună calitate, crescând capacitatea pulmonară, fără să simţi un efort major. Până şi cele mai complicate forme ale depresiei şi-au găsit leacul în curele cu apă şi aer de la cote alpine. Cel mai sănătos aer se poate respira în imediata apropiere a cascadelor, acolo unde există ioni negativi din abundenţă şi oxigen pur, care reglează circulaţia sângelui şi fortifică organismul, chiar şi în cazul asteniei severe.
Atenţie, cura cu aer alpin este contraindicată în afecţiunile cardiace sau emfizem pulmonar.

Mariana Borloveanu, Leacuri mănăstireşti. Terapii pentru trup şi suflet

Nu îmi vine să mă rog seara



— Nu îmi vine să mă rog seara. Cum să mă pregătesc pentru rugăciune?
— Nu vrei să te rogi serile pentru că tu doar rosteşti rugăciunile, nu te rogi de fapt. Şi de aceea le resimţi ca pe o povară.
Nu ai nici o dorire să fii cu Cel pe care Îl iubeşti pentru că cel pe care îl iubeşti eşti chiar tu însuţi.  Şi de aceea nu vrei să te rogi. Pentru că eşti obosit şi cauţi odihnă şi confort pentru tine însuţi. Şi rugăciunea te îndepărtează de tine însuţi (şi de nevoile tale imediate). Deci nu vrei să o faci.  Este timpul tău în care îţi porţi ţie de grijă.  Ai făcut atât de multe pentru atât de mulţi în timpul zilei aşa că acum nu mai ai timp, eşti prea obosit.
Ţineţi minte cum era când credeaţi că sunteţi îndrăgostiţi de cineva? Şi indiferent de ce ai fi făcut ziua întreagă, abia aşteptai să-l vezi la sfârşitul zilei? Nu-ţi păsa dacă ai dormit sau nu, dacă stăteai în zăpadă să vorbeşti cu el şi îngheţai de frig... Pentru că nu voiai să-l părăseşti. Şi chiar dacă ştiai că trebuie să te trezeşti dimineaţa, nu-ţi păsa cât de târziu ai fi rămas cu el. Pentru că credeai că-l iubeşti.....
Te-ai ruga dacă L-ai iubi pe Domnul! Ai da fuga acasă pentru a fi cu El... În loc de ”Oooh, iar trebuie să o iau de la capăt cu rugăciunea...” Dacă te-ai fi gândit la El toată ziua, nu ar fi fost o problemă. Dar tu te-ai gândit doar la tine toată ziua. Şi tu Îl vezi pe Domnul ca pe încă unul de care trebuie să te îngrijeşti înainte de a avea ceva timp şi pentru tine!
Pr. Joachim Parr din New York, convorbire la Mănăstirea Optina, 2014
Traducere de Alina Nistor

sâmbătă, 25 aprilie 2015

Tabere de vară 2015 – copii, adolescenţi, tineri



Timp de doi ani la rând, Protopopiatele ortodoxe Făgăraş I şi II au organizat tabăra de vară „Ţara minunată”. Începând cu anul acesta, recomandarea noastră merge spre Taberele naţionale de vară, organizate în parteneriat cu Mitropolia Ardealului.
Astfel, anul acesta sunt disponibile 4 tabere, pe perioade, tematici şi grupe de vârstă diferite:
Orice tânăr ar trebui să se bucure de vară
iar participarea într-o tabără oferă o experienţă de neuitat !

Programul taberelor, se desfăşoară pe durata a șase zile (luni-sâmbătă), cuprinzând activităţi recreative, atelierele de discuţii pe diverse teme, jocuri de comunicare, axate pe dezvoltare personală, activități de team-building, activități de autocunoaştere, teatru improvizat, film tematic, rugăciunea de dimineaţa și seară, drumeţii pe trasee montane și o serie de concursuri sportive, de cultură generală, de abilităţi practice și de îndemânare.
Informaţii și înscrieri legate de teberele de tineret se pot obţine pe site-ul www.taberenationale.ro sau la telefon: 0725 434 275 sau 0748 338 375.