joi, 18 septembrie 2008

Editorial: Cum nu vrem să fim…

Nu vrem să fim în multe feluri. Nu vrem să fim săraci, bolnavi sau mai puţin înzestraţi. Aproape nimeni nu-şi doreşte să nu fie la modă la fel cum nu-i surâde ideea de a se da jos dintr-o maşină ordinară. Şi lista ar putea continua. Dacă închidem un ochi, am putea considera că modul acesta de a privi lucrurile e normal. Şi asta cu atât mai mult cu cât firea omenească e zidită pe a spune „nu” durerii şi „da” plăcerii.
Numai că adesea nu dispunem de acea calitate a discernământului, care este desăvârşirea libertăţii (aşa cum libertinajul este o libertate acoperită de „rugină”, discernământul este o libertate curăţită de depuneri). Astfel câştigă tot mai mult teren decizia neclară şi incorectă. Nu mai alegem între ceea ce este bine şi ceea ce este rău, ci între ceea ce ni se pare că este bine şi ceea ce ni se pare că este rău. Şi uite aşa omul cumpără ţigări şi alcool chiar dacă ştie că dăunează grav sănătăţii, bea tot felul de sucuri despre care ştie că ar macera o fleică de carne în 24 de ore, munceşte duminica, înjură, cumpără otrăvuri împotriva naşterii de prunci chiar dacă ştie că toate acestea sunt păcate. E un fel de goană de-liberată după plăcere. Libertatea bolnavă este un soi de combinaţie ciudată între neîncredere şi risc. Un fel de „ce-o fost o fost şi ce-o fi ‘om vedea”. E ca atunci când circuli noaptea cu maşina şi din sens opus îţi vin maşini cu faza lungă şi speri că timp de câteva fracţiuni de secundă cât eşti orbit să nu fie nimeni şi nimic pe marginea drumului. Un fel de „fie ce-o fi”.
De aceea nu tot ce nu ne dorim este rău şi nu tot ce ne dorim este bun. Şi un început pentru a discerne clar între bine şi rău ar putea fi înlocuirea lui „fie ce-o fi” cu „facă-se voia Ta”. Atunci o altă lumină este proiectată asupra valorilor vieţii. „Întru lumina Ta vom vedea lumina”. Dar până să ajungem aici poate că n-ar fi fără folos să ne asumăm neîncrederea şi riscul în sens invers faţă de ce am făcut până acum. Adică să zicem „fie ce-o fi” şi încercând să postim, să răbdăm insulte, să mergem la Slujbe… să fim sfinţi.
Pr. Ciprian Bîlbă
Apostolat în Ţara Făgăraşului nr. 20 - septembrie 2008

Sfânta Scriptură şi Sfânta Tradiţie

(1) Sfânta Scriptură

Biserica ne învaţă că există două moduri de transmitere a adevărurilor despre Dumnezeu: Sfânta Scriptură şi Sfânta Tradiţie. Ambele au acelaşi izvor, Dumnezeu, şi acelaşi conţinut de credinţă. Dar se deosebesc ca formă de exprimare, în sensul că Sfânta Scriptură a fost fixată de la început în scris, prin cărţile scrise de autorii sfinţi sub inspiraţia lui Dumnezeu, iar Sfânta Tradiţie a circulat mai întâi pe cale orală şi abia mai târziu a fost scrisă.

Scrisă sub inspiraţia Duhului Sfânt
Sfânta Scriptură a fost scrisă sub insuflarea Sfântului Duh care a luminat minţile unor bărbaţi aleşi ca să priceapă cuvântul lui Dumnezeu şi pe care El i-a păzit ca să nu greşească în scrisul lor.

Cartea sau cărţile?
Termenul „biblie” vine din grecescul „ta biblia” care se traduce prin „cărţile” (nu „cartea”) deoarece Biblia este o colecţie de mai multe cărţi sfinte. Ea cuprinde două mari părţi: Vechiul Testament (alcătuit din 39 de cărţi canonice şi 13 necanonice) şi Noul Testament (alcătuit din 27 de cărţi canonice). Vechiul Testament cuprinde cuvântul lui Dumnezeu către oameni înainte de venirea Domnului Hristos, iar Noul Testament cuprinde adevărul revelat de către Mântuitorul Hristos. Ea este o carte unitară, deşi a fost scrisă în răstimp de aproape 1600 de ani şi compusă din 66 de carţi scrise de aproape 40 de autori care au avut condiţii sociale diferite. Biblia este şi „carte” şi „cărţi”, pentru că deşi este alcătuită din mai multe cărţi, acestea formează un tot unitar, asemeni unei singure cărţi.

Cea mai citită şi cea mai tradusă carte
Datorită conţinutului său accesibil oricărui om, Sfânta Scriptură a fost tradusă în peste o mie de limbi şi dialecte, nici o altă operă profană sau religioasă nereuşind să o egaleze. Influenţa Bibliei a pătruns în toate preocupările culturale şi artistice ale omenirii, dând naştere multor capodopere inspirate din paginile ei.
Sfânta Scriptură îmbină între coperţile sale diferite genuri de scrieri: istorie, profeţii, epistole, legi sau învăţături moral-religioase etc. şi acoperă toate problemele existenţiale umane, legate de Dumnezeu şi lume, de om şi viaţa veşnică, de creaţie şi cădere în păcat, de femeie şi bărbat, părinţi şi copii, ură şi iubire, înţelepciunea umană şi misterul lumii, rugăciune, jertfă, bucurie şi suferinţă, iubirea de aproapele, demnitatea umană, egalitatea tuturor oamenilor, solidaritatea. Toate acestea şi faptul că Sfânta Scriptură nu este un produs al omului, ci o lucrare a lui Dumnezeu care l-a inspirat pe om, fac din Biblie o carte a tuturor timpurilor şi a tuturor oamenilor.

Mereu actuală
Spre deosebire de celelalte cărţi ale umanităţii, care oricât ar fi de geniale se învechesc, se demodează, îşi pierd valoarea, Sfânta Scriptură rămâne veşnic actuală. Nu există om, oricât de simplu sau de învăţat ar fi, care să nu găsească ceva folositor, ziditor, în paginile ei.
Sfânta Scriptură poate fi citită de oricine, dar nu poate fi tâlcuită (interpretată) decât de Biserică, prin slujitorii ei.
Pr. Adrian Magda
Apostolat în Ţara Făgăraşului nr. 20 - septembrie 2008

Sfântul Siluan Atonitul – sfântul smereniei

În arhivele care se păstrează la Mănăstirea Sfântului Panteleimon din Muntele Atos se găsesc următoarele însemnări legate de viaţa acestui sfânt ortodox al secolului nostru: „Părintele Siluan, schimonah. Numele civil: Semion Ivanovici Antonov, ţăran din gubernia Tambov, districtul Lebedinsk, satul Şovsk. Născut în 1866. Sosit la Sfântul Munte în 1892. Monah în 1896, schimonah în 1911. Ascultări: la moară, la Kalamareia (moşia Mănăstirii situată în afara Atosului), la vechiul Russikon, la economat. Decedat la 24 septembrie 1938”. Ce puţine însemnări rămân din viaţa unui sfânt! Şi cât de pilduitoare sunt pentru noi, în măsura în care putem să le pătrundem adâncimea duhovnicească.

Ţăran din gubernia Tambov. Familia de ţărani în care a crescut sfântul Siluan trăia după tradiţia ortodoxă pravoslavnică, împlinind toate rânduielile creştineşti. Această familie a fost numeroasă şi era constituită din părinţi, cinci băieţi şi două fete. Încă din copilărie a asistat la confruntarea apărută în spaţiul rus între credinţa ortodoxă tradiţională şi ateismul bolşevic – susţinut de o parte a intelectualităţii şi de meşteşugari.
A trăit viaţa de tânăr în vremurile tulburi de început de secol şi a avut patimile unui rus autentic - a mâncat odată o omletă din 50 de ouă, obişnuia să bea 3 litri de votcă şi a bătut un tânăr din sat până i-a zdrobit pieptul.
La vârsta adolescenţei a început să lucreze pe moşia prinţului Trubeţkoi în construcţii, ca dulgher. Aici a început să-şi pună întrebări legate de credinţă, mai ales în momentul în care una dintre bucătăresele de pe moşie s-a întors dintr-un pelerinaj şi a început să le povestească tuturor despre sfântul zăvorât Ioan Sezenovski (1791-1839) şi despre minunile pe care le înfăptuia. Gândul care i-a încolţit în minte a fost cel care mai târziu l-a ajutat să se adâncească în apele limpezi şi adânci ale credinţei creştine şi ale smereniei umane – „Dacă e sfânt, înseamnă că Dumnezeu e cu noi şi că nu trebuie să străbat tot pământul ca să-L găsesc”. De aceea, la vârsta de 19 ani a vrut să plece la mănăstire. Tatăl lui nu i-a permis şi l-a îndemnat ca mai întâi să îşi îndeplinească datoria de cetăţean şi să termine stagiul militar. După ce a terminat perioada serviciului militar, s-a dus la părintele Ioan din Kronstadt să ceară blagoslovenie pentru a pleca la mănăstire - „Părinte, vreau să mă fac monah. Roagă-te ca lumea să nu mă ţină.” De asemenea, părintele Sofronie Saharov relatează în scrierile despre viaţa sfântului Siluan că acesta a avut un vis în care era înghiţit de un şarpe. Şi a început de frică să se roage. Aşa i-a apărut Maica Domnului, care l-a mustrat pentru viaţa pe care o ducea, care l-a ajutat să conştientizeze starea de păcat în care se afla şi care l-a ocrotit de atunci înainte ca o maică iubitoare.

Sosit la Sfântul Munte în 1892. După ce a fost la sfântul Ioan din Kronstadt, a luat câteva bucăţi de pânză şi alte cadouri pentru Mănăstirea Panteleimon şi s-a îndreptat cu tot sufletul către locul mântuirii lui – Sfântul Munte Atos. Sfântul a mărturisit că din ziua în care părintele Ioan din Kronstadt se rugase pentru el, „flăcările iadului n-au încetat să vuiască” în jurul lui, oriunde s-a găsit – „în tren, la Odessa, pe vapor, şi chiar la Muntele Atos, în Mănăstire, la Biserică, pretutindeni”.

Monah în 1896, schimonah în 1911. După ce ajunge la Mănăstirea Russikon (Sfântul Panteleimon), părintele duhovnic îl dezleagă de toate păcatele şi îl primeşte ca frate în comunitatea monastică. Aşa cum se obişnuieşte în viaţa monahală, dar şi în cea creştină, cea mai grea luptă este cea cu gândurile. Povăţuit să spună rugăciunea lui Iisus – Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine păcătosul! - monahul Siluan primeşte într-o seară rugăciunea neîncetată în inima lui, în timp ce se ruga în faţa unei icoane a Maicii Domnului. De atunci, rugăciunea a început să ţâşnească în inima lui zi şi noapte, rodind smerenia, dragostea şi pocăinţa în viaţa ascetică şi simplă a sfântului aghiorit. A trăit şi o perioadă de încercare, fiind părăsit de harul dumnezeiesc, prin pierderea rugăciunii lui Iisus. În această perioadă a început luptele cu demonii – unii îi spuneau „De acum eşti un sfânt”, alţii îi ziceau „Nu te vei mântui”. Aceşti demoni îl conduceau spre extremele vieţii duhovniceşti, dormea o oră jumătate sau două pe noapte, se ostenea cu munca, nu se întindea niciodată în pat, plângea mereu; astfel, s-a îndreptat spre o stare de deznădejde şi de epuizare a puterilor fizice. La capătul agoniei acestor lupte, în paraclisul de la moară, Hristos i S-a arată în icoană şi, de atunci, a ajuns la o stare de har, de bucurie duhovnicească.

Ascultări: la moară, la Kalamareia (moşia Mănăstirii situată în afara Atosului), la vechiul Russikon, la economat. A vieţuit în obştea monahală rusă cu simplitate şi cu dragoste pentru fraţii lui, povăţuindu-i spre rugăciune şi nejudecarea aproapelui. În perioada în care a fost iconom s-a rugat pentru cei care îi erau încredinţaţi, le-a purtat toate durerile, suferinţele şi bucuriile. Avea darul vederii înainte şi, de aceea, era foarte căutat de pelerini şi de credincioşi. Mulţi fraţi din Mănăstire îi criticau pe intelectualii şi pe profesorii care mergeau după sfaturi la sfântul Siluan. Ei spuneau că merg la un ţăran care are două clase şi care nu ştie nimic. Aceştia răspundeau „nu ştie nimic, dar le face pe toate. Alţii ştiu totul, dar nu fac nimic”.

Decedat la 24 septembrie 1938. Sfântul a petrecut viaţa pământească trăind iubirea fără limite a lui Hristos faţă de toţi semenii. Pentru el, îndeplinirea poruncii iubirii vrăjmaşilor însemna statutul de creştin. Ajunsese să îi iubească şi pe ateii bolşevici din Rusia, la fel cum sfinţii din închisorile noastre comuniste ajunseseră să îi iubească pe călăii lor. „Dumnezeu e Iubire, şi în sfinţi Duhul Sfânt e Iubire. Rămânând în ceruri, sfinţii văd iadul şi-l îmbrăţişează şi pe acesta în iubirea lor. Cei ce-l urăsc pe fratele lor şi-l resping duc o existenţă amputată şi mutilată. N-au cunoscut pe adevăratul Dumnezeu, Care e Iubire ce îmbrăţişează toate, şi n-au găsit calea ce duce spre El”.

Dascăl apostolic, stareţ, monah autentic, teolog, sfânt. Părintele Sofronie Saharov, cel mai fidel ucenic al său, l-a făcut cunoscut lumii ortodoxe contemporane pe sfântul Siluan prin scrierile sale şi prin exegeza făcută asupra operei teologice şi a vieţii sfântului.
Mesajul său profetic, exprimat prin sintagma „ţine mintea în iad şi nu deznădăjdui”, semnifică pogorârea creştinului împreună cu Hristos la iad. Cu alte cuvinte, omul contemporan are două posibilităţi - fie să trăiască în lumea modernă împreună cu Hristos („iadul iubirii, iadul pocăinţei”), fie să accepte o existenţă fără Hristos şi fără credinţă („iadul deznădejdii”). Acest îndemn, de a asuma lumea modernă prin iubire şi smerenie, a avut un impact copleşitor deopotrivă asupra lumii ortodoxe şi asupra lumii occidentale. Scrierile sfântului Siluan au fost traduse în aproximativ 15 limbi moderne. Ele sunt considerate scrieri mistice şi profetice pentru lumea zilelor noastre.
În anul 1987, în data de 26 noiembrie, a fost canonizat de Sfântul Sinod al Patriarhiei Ecumenice de Constantinopol, cu data prăznuirii în 24 septembrie, ziua în care a plecat la Domnul.
„Sfinte Siluane, tu care ai trecut prin atâtea încercări duhovniceşti întărit de Sfântul Duh, nu ne lăsa să fim înghiţiţi de marea lumii acesteia. Fii călăuza noastră, fii povăţuitorul nostru, mijloceşte pururea pentru noi ca să stingem văpaia patimilor, să biruim răul din inimile noastre şi astfel să ne mântuim sufletele”
(Din rugăciunea Acatistului Sfântului Siluan Atonitul)
Eufemia Toma
Apostolat în Ţara Făgăraşului nr. 20 - septembrie 2008

Scrisoare deschisă către tineri

Către toţi tinerii nonconformişti, neînţeleşi şi certaţi de părinţi sau bunici, de profesori şi preoţi, şi care nu se simt integraţi în societatea moralist-elitistă a aşa-zişilor „maturi”

De mult timp îmi doream să-ţi adresez câteva cuvinte, câteva gânduri. Poate că în colţul gurii tale a apărut un zâmbet ironic şi mă vei întreba: ”Ce treabă am eu cu tine? Nu te cunosc, nu ştiu cine eşti! Şi apoi şi tu faci parte din acea grupare a elitiştilor cărora le place să ne dea sfaturi, să ne certe şi să ne judece.” Aş vrea însă să te opreşti puţin din judecata ta. Te rog să te aşezi comod într-un fotoliu sau la biroul tău. Încearcă pentru câteva clipe să te detaşezi de tot ceea ce se întâmplă în jurul tău. Încearcă să uiţi de lumile care se învârt într-un mod ameţitor, tinzând fiecare să te atragă spre nucleul ei. Uită de tot ceea ce ţi-a provocat până acum nemulţumire şi revoltă; dar uită în acelaşi timp şi de tot ceea ce ţi-a provocat până acum satisfacţie, fericire şi mulţumire. De fapt, cerându-ţi lucrurile acestea, îţi cer să renunţi la toate prejudecăţile tale, căci numai aşa te poţi bucura de noul pe care vreau să ţi-l aduc în suflet.
Acum sunt sigur că te vei întreba ce motive am eu să-ţi adresez aceste cuvinte. E simplu. Şi eu am fost la vremea mea ca şi tine: uneori neînţeles, uneori certat, uneori neintegrat în anumite structuri ale societăţii în care trăiam. Lăudat şi apreciat de unii, blamat şi judecat de alţii. La fel ca şi tine. Dar am avut bucuria de a avea în jur oameni care au reuşit să clădească în sufletul meu o structură de granit ce nu a mai fost zguduită de atunci niciodată de către nimeni. De ce? Pentru că pe acea structură şi-a clădit casa un prieten, Un Prieten Bun, care nu m-a părăsit niciodată de atunci, rămânând alături de mine cu liniştea Lui, cu pacea Lui, cu binecuvântarea Lui. Ei bine, despre acest prieten vreau să-ţi vorbesc. Se numeşte Hristos.
Ştiu că acum te vei revolta împotriva mea, şi îmi vei spune că nu sunt corect faţă de tine. Eu ţi-am cerut să renunţi la prejudecăţi, la toate lumile pozitive şi negative din jurul tău promiţându-ţi că îţi voi aduce ceva nou, iar eu vin acum cu un subiect atât de învechit. Mă simt acum asemenea Sfântului Apostol Pavel care a vorbit pentru prima oară grecilor din Atena în piaţa din Areopag. Nu ştiu dacă ai cunoştinţă despre acest episod istoric, dar ca să mă conving că înţelegi ceea ce vreau să-şi spun o să-ţi povestesc pe scurt acest eveniment. Sfântul Apostol Pavel, care şi el descoperise imensa bucurie a întâlnirii cu acest prieten drag, pe nume Hristos, a pornit în lume să spună tuturor cât de mulţumit, fericit şi binecuvântat se simte cel care îl primeşte pe Hristos ca şi Prieten în viaţa sa. Ajungând în cetatea Atenei, centrul cultural, economic, politic şi religios al Greciei, a fost surprins de mulţimea templelor închinate numeroaselor zeităţi ale Panteonului grecesc. Dar cel mai impresionat a fost de un templu care era închinat „Dumnezeului necunoscut”. Adunându-se mulţime multă în piaţa din Areopag, el a început să le vorbească atenienilor, lăudându-i pentru religiozitatea lor, dar mai ales apreciindu-i pentru faptul că au ridicat şi un altar în cinstea „Dumnezeului necunoscut”, despre care el a venit să le vorbească, ca unul care-l descoperise, care se întâlnise cu El. Atenienii erau uimiţi de cuvintele lui. Până la un moment dat. În clipa în care Apostolul a spus că le vorbeşte de fapt despre Hristos care a înviat din morţi, atenienii s-au revoltat spunând: ”Despre aceasta te vom asculta altădată”.
Cred că şi voi acum gândiţi la fel ca şi atenienii de atunci, zicând în sinea voastră: ”Dacă ştiam că despre aceasta vrei să-mi vorbeşti, mai bine o lăsam pe altă dată”. Într-o oarecare măsură te înţeleg. Pentru că, într-adevăr, despre acest Hristos ţi s-a vorbit de multe ori. Ţi-au vorbit bunicii sau poate părinţii când erai mic, forţându-te să stai nemişcat în genunchi şi să te rogi Lui, în vreme ce ei nici nu-L băgau în seamă. Doar tu, micuţ fiind, în genunchi stând, cu mânuţele împreunate, încercai să-L chemi să vină la tine, în vreme ce ei, cei mari, îl alungau cu nepăsarea lor. Mai târziu, când ai început şcoala, profu` sau profa` de religie îţi vorbea despre un Hristos care a existat demult, cândva. Te punea să înveţi despre acest Hristos şi nu să înveţi împreună cu Hristos. Învăţai despre ceva, nu despre Cineva. Iar lucrul acesta te făcea să înveţi fără să cunoşti, să cauţi fără să descoperi. Hristos devenea ceva banal, o simplă noţiune, nicidecum o persoană reală. Apoi forţat de împrejurări, sau de curiozitate ai deschis uşa bisericii unde sperai să te întâlneşti cu El. Dar de multe ori şi aici îţi întrerupeai căutarea, pentru că întâlneai atitudinea unei doamne mai în vârstă, care găsea motive să te distragă de la întâlnirea cu El: ”nu te aşeza acolo…, stai în genunchi…, de ce te-ai îmbrăcat aşa…, nu mai întoarce capul…“ etc. Ba mai mult, nici din cuvântul preotului n-ai înţeles mare lucru, pentru că şi el se pierdea de multe ori în teologii filosofice sau moralizatoare, uitând să-ţi arate cum să te întâlneşti în mod real cu acest Hristos Viu, cu acest Prieten de nădejde, cu însuşi Dumnezeu.
Ce să mai spun de momentul în care ai intrat în mijlocul societăţii desacralizate... Aici numele lui Hristos mai este doar pe buzele celor care-I neagă existenţa, sau în gura celor care se jură sau, mai rău, îl înjură. Şi atunci, nemaiavând puterea de a-L mai căuta, te dai şi tu de partea nonconformiştilor prieteni, găsindu-ţi refugiul în baruri şi discoteci până spre dimineaţă, în faţa internetului sau în alte locaţii publice, spre supărarea dusă până la exasperare a părinţilor şi a bunicilor conservatori şi ale celorlalte instituţii educativ-morale.
Dar vreau să cred că tu, cel ce ai citit până la capăt aceste rânduri, nu te laşi prins în capcanele ispititorului care nu te-a lăsat până acum să te întâlneşti cu Hristos. Nu vreau să cred că nu eşti un luptător, aşa cum încerci să dovedeşti prietenilor din cercul tău. Şi mai vreau să ştii că nu vreau să te conving de nimic. Doar atât vroiam să-ţi spun, că eu L-am găsit pe Hristos, şi că El m-a îndemnat să-ţi scriu. Şi era să uit. Ţi-a mai transmis ceva: ”Eu stau la uşă şi bat. Dacă cineva îmi deschide, voi intra la el şi voi cina cu el”. Şi închei arătându-ţi calea spre El: roagă-te. E atât de simplu! Doar roagă-te.
Pr. Iosif Ciolan
Apostolat în Ţara Făgăraşului nr. 20 - septembrie 2008

Rugăciunea făcută împreună salvează căsnicia

În timp ce numărul căsătoriilor care se termină cu un divorţ este de una la patru (ba chiar una din două în unele ţări), mai multe statistici arată faptul că în cazul soţilor care merg împreună la biserică şi obişnuiesc să se roage împreună acest procent este aproape nul. Iată ce îi povesteşte un preot consilier pe probleme de căsnicie fiicei lui, Caterina, şi soţului ei, Petre, despre rugăciunea comună a soţilor:

Împreună în faţa lui Dumnezeu
Am auzit deunăzi la radio un specialist în statistici susţinând că una din patru căsnicii sfârşeşte prin divorţ. Prezentând şi alte elemente, afirmă că în ceea ce priveşte cuplurile care merg regulat la biserică, procentul căsniciilor destrămate este de 1 la 54, în timp ce la cuplurile care reuşesc doar să facă rugăciunea împreună procentul scădea la 1 la 50. Nu preciza de unde a luat cifrele, dar mi-a dat ideea să fac şi eu o analiză cu elemente din experienţa mea.
Analiza mea este cu aproximaţie următoarea: apreciez că în douăzeci de ani de muncă au venit să mă consulte în problemele lor mai mult de 2000 de cupluri. Numărul acesta îi cuprinde şi pe cei care au venit singuri - doar soţul sau soţia. Şi ţine cont de aceasta: nu mi s-a întâmplat niciodată să mă viziteze cupluri sau soţi singuri, care reuşiseră să se roage împreună. (Au existat puţini, vreo duzină, care spuneau că obişnuiau cândva.) Această este mărturia mea. Pe de-o parte, unul la tot atâtea cupluri consulta psihiatrul. Pe de altă, unul la tot atâtea cupluri divorţează în tribunale. Dar, în conformitate cu experienţă mea, nici un cuplu nu a stricat iremediabil căsnicia, dacă soţii au reuşit ca prin rugăciune să-şi treacă mâinile lor unite prin mâna lui Dumnezeu.

Treptele rugăciunii comune
Permite-mi să-ţi enumăr aici treptele rugăciunii comune, aşa cum am recomandat-o sutelor de cupluri:
1. Cădeţi de acord să dedicaţi în fiecare zi puţin timp pentru a vă întoarce împreună privirile spre Dumnezeu;
2. Procuraţi-vă cărţi de rugăciuni şi însemnaţi-le pe acelea care vi se potrivesc mai mult;
3. Când se apropie ora stabilită, aşezaţi-vă aproape unul de celălalt, fără să vorbiţi, şi unul din voi să citească rugăciunea pe care aţi ales-o pentru acea zi;
4. Discutaţi apoi despre tema concretă la care aţi dorit să se refere rugăciunea voastră. Dacă Petre este preocupat de o problemă de serviciu, este momentul şi ocazia să-ţi vorbească despre ea. Sau, poate tu eşti cea care vrei să-i spui că, la un moment dat, te-a jignit şi că nu poţi să treci peste asta. Poţi cere explicaţii, dacă ai nevoie, dar să nu vă certaţi; pur şi simplu dezvăluiţi-va unul altuia ceea ce aveţi în inimile voastre;
5. Ţinându-vă de mână, aplecaţi capetele şi rugaţi-vă în linişte lui Dumnezeu, aşa cum înţelege fiecare. Va fi mai bine dacă nu o veţi face cu voce tare. Este posibil ca rugăciunea cu cuvinte proprii, spusă cu voce tare în prezenţa cuiva, să va pună într-o situaţie delicată, şi aceasta să vă facă să abandonaţi după primele încercări;
6. Când simţiţi că aţi terminat, spuneţi împreună "Tatăl nostru".

Rugăciunea deschide inima
Pe măsură ce veţi progresa astfel, veţi ajunge la înălţimea ascultării tacite. Încet-încet, sensibilitatea voastră va creşte, până când veţi simţi că rugăciunea nu este modalitatea prin care luaţi ceea ce cereţi de la Dumnezeu, ci modalitatea prin care Dumnezeu vă ţine alături de El. Veţi ajunge să înţelegeţi că rugăciunea nu înseamnă căutare, cerşetorie sau revendicare. Înseamnă mai mult deschiderea inimii noastre către Dumnezeu, care deja bate la poarta ei. Deschiderea aceasta a porţilor, a celor conştienţi şi a celor mai puţin conştienţi, este cea mai înaltă formă a rugăciune. Vei face o descoperire extraordinară când vei simţi că prima mişcare a acestei convorbiri, dintre Dumnezeu şi om, o face Dumnezeu. El caută neîncetat vieţi asupra cărora să se poată pleca, să slăvească astfel pământul cu dragostea Lui.
Ca să învăţaţi să vă rugaţi împreună este nevoie de timp, ca pentru orice lucru bun în căsnicie. Dar merită: Dumnezeu este iubire, şi amândoi credeţi că aceasta este cauza legăturii voastre.
Charlie W. Shedd – „Scrisori Caterinei“
Apostolat în Ţara Făgăraşului nr. 20 - septembrie 2008