Părintele
Crăciun Opre a fost preot în localitatea Cinciş, aflată între Hunedoara şi Haţeg,
nu departe de Mănăstirea Prislop. L-a cunoscut bine pe Părintele Arsenie Boca,
ale cărui îndrumări au călăuzit viaţa familiei dânsului, doamna preoteasă fiind
ucenica Părintelui Arsenie cu mult înainte de căsătoria ei. Părintele Crăciun a
plecat la Domnul anul acesta, în Duminica Floriilor, fiind prohodit, ca semn al
unei preţuiri profunde, de trei ierarhi, zeci de preoţi şi o mie de
credincioşi. Ajuns la aproape 87 de ani, purtând în tăcere suferinţe ale unor
boli vechi, dobândite în închisoare, Părintele Crăciun a continuat să
slujească, să primească oameni şi să spovedească cu multă răbdare, neobosit, până
cu trei săptămâni înainte de sfârşitul vieţii sale pământeşti. Un chip al
verticalităţii, blândeţii, iubirii şi smereniei. Un chip al sfinţeniei, pe care
încercăm să îl evocăm în acest număr şi pentru cititorii făgărăşeni.
Atent
la fiecare suflet, cu o nemărginită răbdare faţă de toţi
Născut în
17 iunie 1925, în satul Cărăsău (Bihor), Părintele Crăciun Opre a urmat şcolile
primare în satul natal. După absolvirea Şcolii Normale din Arad, s-a înscris,
în 1947, la Facultatea de Teologie din acelaşi oraş.
Regimul
politic de atunci pornise o crâncenă luptă împotriva lui Dumnezeu, pedepsind pe
toţi aceia pe care-i găsea „în curţile casei Domnului”. În acelaşi timp, însă,
în ţara noastră s-a format un curent de renaştere, de reînviorare a
sentimentului patriotic şi religios ortodox, mai ales în rândul studenţilor,
care se încrucişa cu ideologia regimului, ostil credinţei religioase şi
sentimentului naţional. Părintele Crăciun a aderat la această mişcare,
împotriva căreia s-a declanşat o aprigă luptă. Tineri şi tinere, luptători
pentru Cruce, Neam şi Ţară, au dovedit un patos mărturisitor necunoscut în
istoria României, iar urmarea a fost jertfa de suferinţe şi moartea pe care
tinerii au dat-o pentru salvarea neamului românesc umilit şi îngenuncheat.
Părintele Crăciun a supravieţuit în mod minunat celor 8 ani de detenţie în
închisorile din Arad, Aiud, Piteşti şi Canal, prin mila Maicii Domnului, pe
care o iubea şi o cinstea nespus de mult. Întors acasă, păstrează discreţia cu
privire la pătimirile din închisoare, chiar şi faţă de cei mai apropiaţi ai
săi.
Absolvind
Facultatea de Teologie la Sibiu, Părintele Crăciun a îmbrăţişat misiunea
preoţească, pe care a slujit-o într-un mod pilduitor. Pe când era student, l-a
cunoscut pe Părintele Arsenie Boca, ale cărui sfaturi i-au fost pilduitoare,
iar după instalarea ca preot la parohia Cinciş a avut bucuria duhovnicească
deosebită să-l primească pe Părintele Arsenie în casa parohială din Cinciş.
În
dimineaţa zilei de Florii, sufletul Părintelui Crăciun s-a înălţat la Dumnezeu,
Căruia i-a slujit şi pentru Care a mărturisit, iar trupul său a fost apoi
primit de pământul ţării pe care a iubit-o. Toţi cei prezenţi la slujba de
prohodire au trăit intens sentimentul că Părintele este viu şi că este cu ei,
ca mai înainte.
Transmiţător
de har, pace, bucurie şi nădejde
Deşi
trecuse de mult de vârsta despre care psalmistul spune că este numai „osteneală
şi durere”, Părintele Crăciun nu se plângea niciodată de vreo suferinţă. Dacă
îl întreba cineva: „Părinte, vă doare ceva?”, răspundea simplu: „Dacă mă doare,
ştie Dumnezeu de ce mă doare.”
Atent
la fiecare suflet, cu o nemărginită răbdare faţă de toţi, se străduia să-i facă
pe toţi aceia pe care-i întâlnea să aibă o faţă senină, aşa că se folosea la
tot pasul de un umor spontan, plin de înţelepciune, umor care aducea bucurie în
suflet, fără să rănească pe cineva. (…)
În
inima Părintelui Crăciun stăpânea o adâncă pace, pe care o transmitea şi celor
din jur. Nimeni nu l-a văzut vreodată
mâniindu-se, pierzându-şi răbdarea sau repezindu-i pe cei din jur. Era
întotdeauna la dispoziţia tuturor celor ce-l căutau, zăbovind până târziu în
biserică. Cu toate acestea, aşa cum mărturisea într-o scrisoare, se simţea
nevrednic de preoţie şi cu grija că nu a făcut destul pentru Dumnezeu şi pentru
oameni. (…)
Celor
care se plângeau că „nu mai pot”, Părintele le dădea un răspuns simplu: „Poate
Maica Sfântă – şi te ajută şi pe tine!”. Dacă-i spunea cineva: „Nu mai am
răbdare…”, Părintele îi zicea cu naturaleţe: „Are Maica Domnului – cere şi vei
primi!”. Aceste răspunsuri veneau atât de spontan şi de firesc, încât aveai
convingerea că Părintele trăieşte într-o lume în care, prin credinţă, orice este cu putinţă.
Fragmente
din materialul realizat de
obştea Mănăstirii Prislop pentru revista „Familia
Ortodoxă” nr. 40
„Am auzit de Părintele Crăciun, dar nu l-am cunoscut decât într-un anumit moment, când a rânduit Dumnezeu. Când am văzut fiinţa aceasta atât de plăpândă, mă aşteptam să fie un om care îşi plânge neputinţele, un om care încearcă să lupte pe faţă cu greutăţile şi cu povara bătrâneţii. Însă am descoperit cu totul alt om… Fără să-l fi întrebat cum îl cheamă, ne-a întâmpinat cu aceste cuvinte: „Pe mine mă cheamă Crăciun chiar şi în ziua de Paşti”. Apoi, de fiecare dată găsea câte un cuvânt pe care să-l lipească de sufletul tău şi să-ţi dea curaj să te apropii.”ÎPS Laurenţiu Streza, Mitropolitul Ardealului„O întâlnire cu Părintele Crăciun era ca un fel de revelaţie, pentru dragostea pe care o putea radia acest slujitor al lui Dumnezeu, de o verticalitate rară, dar şi cu multă exigenţă, demn şi plin de credinţă.”PS Gurie, Episcopul Devei şi Hunedoarei“Părintele Crăciun a transformat anchetele, bătăile şi atrocităţile în pricini de înălţare duhovnicească. Supus la un regim de exterminare, muncă peste puteri şi lipsă de hrană, supravieţuieşte miraculos, deşi colegii de detenţie pariaseră, într-una dintre ierni, că nu va apuca primăvara viitoare. O umbră de piele şi oase, este ţinut în viaţă din mila Maicii Domnului, pe care o iubea nespus. Reîntors acasă, păstrează o tăcere deplină referitor la calvarul prin care trecuse. Mulţi dintre cunoscuţi au aflat abia după 1989 că trecuse «pe la Oxford», cum numea, şugubăţ, părintele, cumplita închisoare de la Piteşti.Deşi a ales să îşi ducă zilele într-o profundă ştergere de sine, fără nicio ieşire în evidenţă, părintele Crăciun a devenit duhovnicul prin excelenţă al Hunedoarei. Chiar şi în celulele în care a intrat i-a făcut pe toţi să se roage şi i-a învăţat ca pâinea puţină, care le era aruncată precum câinilor, să o păstreze pentru cei mai bolnavi şi mai slăbiţi dintre deţinuţi. A fost un izvor al certitudinii şi-al bucuriei. Era un om de o bunătate extraordinară, un suflet copilăros şi minunat de curat. Nu ştiu ce se va întâmpla acum, cine ne va fi duhovnic nouă, preoţilor. Deocamdată, trăim din amintiri.”Pr. Vasile Vlad
„Creştinismul
de azi are nevoie de o reîncreştinare”
După ce
a petrecut 8 ani în închisorile comuniste cele mai grele, Părintele Crăciun
ajunge în 1964 preot în Cinciş, sat strămutat „mai la deal” de către regimul comunist în
1962, după ce vechea vatră, împreună cu alte patru sate, au ajuns matcă pentru
lacul de acumulare Cerna, ucigând 3 biserici ortodoxe. O suferinţă imensă, care
a marcat pe vecie viaţa celor care au trăit momentul inundării. Mai multe
despre păstorul plin de har al acestei comunităţi vitregite şi slujirea sa
aflăm cu ajutorul lui Romeo Petraşciuc, care a realizat un interviu cu pe
Părintele în anul 2006.
Părintele
Crăciun Opre, minune a lui Dumnezeu
Am
pornit spre Cinciş – satul de azi, mutat la câţiva kilometri spre Hunedoara –
fascinat de viaţa unui om de aici, care a dat viaţă noii aşezări, încercând să
tragă istoria după el, spre statornicirea bunei-purtări de grijă a lui Dumnezeu
pentru oamenii de aici. Părintele Crăciun Opre, preotul satului, este un bătrân
de o suavitate copleşitoare. La cei 81 de ani împliniţi de curând, martor atent
şi îndurerat al vitregiilor de oarecândva, el este unul din preoţii care te
învaţă buchisirea cu rost a mărturisirii de credinţă, în orice situaţie şi cu
orice preţ. Pentru încredinţările sale religioase, Sfinţia Sa a plătit cu opt
ani de închisoare, în lagărele comuniste de la Arad, Timişoara, Oradea, Aiud,
Gherla, Jilava, Canal… Totodată, el este şi unul dintre puţinii supravieţuitori
ai „experimentului Piteşti”, unde şi-a petrecut aproape un an din viaţă.
Pr. Opre
cu greu a acceptat să vorbească. Pentru că, spune el, „tuturor celor care am
fost acolo nu ne vine să povestim cele prin care am trecut. M-am ferit
întotdeauna să vorbesc despre mine… Sunt lucruri, multe dintre ele, care nu se
spun, care ţin de o anumită intimitate cu Dumnezeu. Iar altele nu se spun din
bun simţ, pentru că ar fi prea grele de dus de către cei de azi”. În ceea ce îl
priveşte pe Părintele Opre, până după evenimentele din Decembrie `89, nici
copiii săi nu au ştiut prin ce a trecut tatăl lor. Nu le-a spus niciodată nici
măcar că a fost închis.
Părinţi
morţi de durere
Una din
cele mai grele perioade ale detenţiei, de care Părintele îşi aminteşte şi acum
cu fior, este cea a „experimentului Piteşti”. (…) De la Piteşti, banditul
Opre Crăciun este dus la Canal. De aici are o altă amintire cutremurătoare, pe
care o va purta cu durere până Dincolo, în veşnicie. „Când am ajuns la Canal
eram foarte slăbit. De abia îmi târam picioarele. Şi aveam muncă normată.
Aruncând la pământ, forţând lucrul, mi-am rupt nişte fibre musculare sub
omoplat. O lună de zile nu am putut să îmi îmbrac singur cămaşa. Dar de lucru
nu am fost scutit. În perioada asta a venit tata la mine, clandestin. L-am
observat. Fusesem şi operat de curând la un picior, la care am făcut infecţie
din cauza mizeriei, iar acum eram cu cârjele subsioară. Tocmai atunci a venit
tata la mine. Nu am putut vorbi deloc cu el atunci. A ajuns acasă şi a murit.
De necaz. Mi-au povestit mai pe urmă fraţii mei. Mama murise ceva mai înainte,
dar eu nu ştiam. Chiar şi colegii de puşcărie, care ştiau că mama murise, nu
mi-au spus. S-au comportat creştineşte, să nu mă facă să sufăr.” Însă Dumnezeu,
Cel Care este şi Proniatorul a toate, dăruieşte mângâiere multă chiar şi în
asemenea situaţii. „Pe mama am visat-o când a murit, îmi spune Părintele. Mi-a
spus atunci, în vis, că mai am 7 ani de făcut închisoare. Dar eu nu ştiam că a
murit. Iar în noaptea de Crăciun a anului `54 iar mi s-a arătat în vis, în
grădină, şi mi-a dat un semn că mai am un drum de trei luni. În ziua de
Bunavestire, adică exact după trei luni, am fost eliberat.”
File de
acatist la bisericile de sub ape
În 1955
tânărul Opre este din nou liber… Absolvă teologia în `59, însă e hirotonit doar
peste cinci ani, o dată cu eliberarea deţinuţilor prin memorabilul decret de
graţiere din `64. E hirotonit de Prea Fericitul Teoctist, într-un sat din
preajma Cincişului. Aici asistă neputincios la nimicirea satelor, în plin avânt
expansionist al civilizaţiei „clasei muncitoare”. Cununia sa, în 1962, este şi
ultima cununie săvârşită în fosta biserică din Cinciş, ale cărei rămăşiţe zac
acum sub ape. L-am rugat pe Părintele Opre să ne istorisească despre mutarea
Cincişului şi scufundarea străvechilor vetre din împrejurimi.
„Lacul
acesta s-a creat cu două scopuri. Unul: apă industrială pentru combinat; doi: loc
de distracţie şi de recreere pentru clasa muncitoare. Al doilea scop
funcţionează şi acum. Au fost acolo satele Cinciş, cel mai mare, cu vreo 90 de
case, Cerna, Baia Craiului, Moara ungurului şi Ciulenii. Erau trei biserici
ortodoxe şi una romano-catolică. În Baia Craiului era, lângă biserica ortodoxă,
una catolică, mare, făcută de Maria Tereza. Din biserica ortodoxă, monument
istoric din secolul XVI, a fost extrasă pictura şi dusă la Castelul Huniazilor.
Nu a fost conservată cum trebuie şi s-a degradat.
Am mutat
întâi morţii aici. La biserica din Baia Craiului am pus un credincios să pună
bare de fier la uşi şi mobilierul să-l ducă în cafas, adică în cor, ca să nu
fie nimicită cu totul de pescari. Au rupt însă lacătele şi au devastat-o, până
ce n-a mai rămas piatră pe piatră. Când se mai retrage apa, se văd crucile din
sate, moloz, dărâmături…”
Oamenii
acestor vetre au fost mânaţi mult mai la deal. „Pe locul ăsta, a Cincişului de
acum, a fost pădure. I s-a marcat fiecăruia locul unde să se mute, a fost pusă
câte o tăbliţă şi a trebuit să ne mutăm aici.”
Din
încredinţarea P. S. Timotei Seviciu, episcopul Aradului, după 1990 Părintele Opre
a iniţiat demersuri pentru construirea unui muzeu la Cinciş, care să conserve
memoria de veacuri a acestor aşezări. [muzeul a fost finalizat în 2011, n.red] (…)
Mă
închin spre Cinciş, îndreptându-mă spre lacul ce acoperă tristeţi şi truda unor
moşteniri ruinate de atâtea veacuri de nelinişte şi nepăsare. În suflet îmi
răsună cu apăs cuvintele Părintelui Opre Crăciun, ca răspuns la întrebarea mea
despre cum a fost posibilă trecerea sa cu fruntea sus prin istorie:
„Convingerea mea este că la mijloc este intervenţia Maicii Domnului. Am o
oarecare consideraţie faţă de Maica Domnului şi nu cred că nu ascultă
rugăciunile noastre. Vă spun ca sub epitrahil.” Şi cuvintele rostite imediat
după, cerându-i cuvânt despre cum să nu mai repetăm şi noi greşelile celor de
dinaintea noastră: „Creştinismul de azi are nevoie de o reîncreştinare.
Slujitorii Bisericii trebuie să se reîncreştineze pe ei înşişi, apoi să
reîncreştineze neamul acesta.”
Fragmente dintr-un interviu realizat de Romeo Petraşciuc
Apostolat în Ţara Făgăraşului nr. 65 – iunie 2012
Mai multe despre Părintele Crăciun Opre:
Mai multe despre Părintele Crăciun Opre:
- Bisericile de sub ape - interiu realizat de Romeo Petraşciuc
- Sfanta Traditie a Bisericii si traditiile noastre stramosesti - conferinţă susţinută de Părintele la ASCOR Cluj
- Cuvinte pentru viaţa duhovnicească - interviu apărut în revista Atitudini
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu