În acest episod aflaţi povestea lui Victor Metea. E
portretul tânărului abia trecut de adolescenţă, crescut la ţară şi educat la
oraş, care a luat atitudine, intuind cu maturitate pericolul pe care îl
reprezenta comunismul pentru societatea românească. În prima vacanţă de vară
după admiterea la Medicină, Victor asistă la abuzurile regimului asupra ţăranilor
din satul natal. În câteva săptămâni, intră în rezistenţă şi se alătură
luptătorilor din munţi.
Origini „nesănătoase“
Crescut în satul Ileni, Victor face liceul la
Sibiu, iar apoi este admis la Medicină, în Capitală. Înainte de asta, fusese
respins la Cluj, pe motiv că tatăl lui era chiabur. E martor al arestărilor
violente din primăvara anului 1948, când au fost eliminaţi studenţi şi
profesori consideraţi periculoşi pentru noul regim. După liceu, îşi caută
serviciu în Cluj, Braşov şi Sibiu, dar e refuzat din acelaşi motiv: „origini
nesănătoase“.
Părinţii lui, proprietarii unei gospodării
înstărite, erau încadraţi în categoria micilor burghezi şi intraseră în vizorul
nou instalatei puteri. Tatăl lui Victor Metea era deja urmărit. Note ale primilor
informatori din sat se păstrează în arhivele CNSAS: „Este un duşman înrăit al regimului. Ascultă posturi de radio străine.
Nu discută cu membrii de partid. Zice că regimul comunist îşi bate joc de
oameni şi că el nu vrea să stea în colhoz cu dr. Petru Groza“. Erau motive
suficiente să fie încarcerat.
Când Victor revine acasă, părinţii îi sunt urmăriţi
în permanenţă, o parte din vechii prieteni sunt arestaţi, iar Miliţia şi
Securitatea fac percheziţii violente în toate satele zonei, de regulă noaptea,
fără explicaţii. Căutaţi de mai multe ori de autorităţi şi temându-se de o
foarte probabilă arestare, Victor şi tatăl lui fug de acasă. O vreme se ascund
pe câmp sau pe la rude, după care Victor ia legătura cu alţi fugari şi intră în
grupul de rezistenţă din Munţii Făgăraş – una din cele mai ample şi de durată
rezistenţe anticomuniste din România.
Împotriva orânduirii sociale
Când a plecat în munţi, Victor avea 18 ani. Era
între cei mai tineri membri ai grupului. Fidel dorinţei de a deveni medic,
Victor a cărat mult timp în raniţă, alături de strictul necesar supravieţuirii,
manuale de fizică şi de chimie. Între partizani, era recunoscut pentru rezistenţa
la mers şi uşurinţa cu care trecea peste obstacole. Gheorghe Haşu l-a numit cu
simpatie „cal de cursă“, iar colegii mai în vârstă îl tachinau: „N-are splină! Dacă îl laşi să aleagă calea,
fii sigur că alta mai grea nu-i“.
Despre motivaţia plecării în munţi, Victor avea să
declare la Securitate, după ce a fost prins: „Încă dinainte să fug, mă întâlneam cu tineri
din sate şi vorbeam despre Biserică, despre Dumnezeu, despre conduita omului în
societate, despre proprietate individuală, despre familie, despre armată şi
despre monarhie. Am crescut cu aceste valori. Tatăl meu fusese comandant al
centrului de pregătire paramilitară din sat, în timpul celui de-al doilea
război mondial, şi primise literatură antisovietică. Ştiam ce se întâmplase în
URSS cu Biserica, familia şi proprietatea şi eram îngrijoraţi. Ura mea faţă de
regim creştea în măsura în care vedeam că se accentuează îngrădirea mea şi a
tatălui meu, care era considerat chiabur. Eram privat de anumite drepturi, aşa
că m-am apropiat natural de cei care erau persecutaţi. Nu am făcut politică de
nici un fel, dar eram împotriva sistemului de organizare socială”.
Persecutarea
familiei
Ioan
Metea, fratele mai mic al lui Victor, a fost arestat de 18 ori. Întotdeauna
fără proces, fără condamnare. Era bătut şi ameninţat să îşi trădeze fratele,
apoi era din nou eliberat. Când au început anchetele, Ioan Metea avea 16 ani şi
era elev la liceu. După primele serii de arestări, a abandonat şcoala. A fost
hărţuit zeci de ani, chiar şi după eliminarea grupării de rezistenţă armată din
munţi.
Urmărită
şi bătută cu cruzime a fost şi Virginia Metea, mama partizanului. Uneori era
luată noaptea, alteori direct de la câmp. După ce îşi revenea din bătăi, lua
din nou legătura cu Victor – îi lăsa bilete în locuri de corespondenţă sau
pachete cu mâncare, la oamenii care îl găzduiau când cobora din munte. Din
anchete reiese că nu a divulgat niciodată informaţii folositoare Securităţii.
Auzind
despre torturile la care îi sunt supuşi soţia şi fiul rămas acasă, bătrânul
Metea cedează şi se predă. Stătuse ascuns aproape de 2 ani. Este trimis iniţial
la Canal, apoi mutat prin diverse puşcării. Tatăl lui Victor Metea a murit în
închisoare, nu se ştie cu certitudine unde – probabil la Botoşani, în 1962.
„Dintr-un loc alungaţi, în altul neaşteptându-i
nimeni“
În ultimii ani ai rezistenţei, situaţia partizanilor era imposibilă – după cum povesteşte la anchetele din 1957 Victor Metea. Treceau zilnic prin întâmplări aparent fără ieşire. Câteva dintre ele sunt relatate de conducătorul grupului, Ion Gavrilă Ogoranu, în memoriile publicate după 1990 (Brazii se frâng, dar nu se îndoiesc – vol I).
În ultimii ani ai rezistenţei, situaţia partizanilor era imposibilă – după cum povesteşte la anchetele din 1957 Victor Metea. Treceau zilnic prin întâmplări aparent fără ieşire. Câteva dintre ele sunt relatate de conducătorul grupului, Ion Gavrilă Ogoranu, în memoriile publicate după 1990 (Brazii se frâng, dar nu se îndoiesc – vol I).
Iată cum au petrecut o iarnă Victor Metea şi
Gheorghe Şovăială – un alt partizan: „Trei
luni au vieţuit numai în zăpadă, dintr-un loc alungaţi, în alt loc neaşteptându-i
nimeni. Au găsit nişte cartofi îngheţaţi, pe care mâncându-i s-au îmbolnăvit
rău. Au răbdat de sete, că apa de zăpadă nu ţine de sete. Şi au dormit mai mult
în pădure sau în locuri pustii. Uneori făceau foc, când aveau ceva de fript sau
fiert, dar niciodată pentru încălzit, să nu se obişnuiască cu boieria.
Săptămâni în şir au urlat lupii în jurul lor noaptea. Vreo zece zile s-au
adăpostit într-o fostă vizuină de vulpi pe care au lărgit-o, dar i-a scos şi de
aici foamea. Toată iarna au purtat visul unui bulz de mămăligă cu brânză. Au
trecut Oltul în căutarea unei ascunzători cu mâncare, dar ursul le-a luat-o pe
urme şi a ajuns acolo înaintea lor. Clătinându-se pe picioare de foame, pe la
începutul lui aprilie s-au tras la poalele muntelui. Aşa i-am întâlnit, peste
câteva zile. Întrebându-i cum au dus-o în iarnă, Gheorghe a rezumat totul în
aceste cuvinte: Şi cânele ţiganului iese din iarnă, dar numai pielea lui ştie
cum.“
O altă situaţie la limită a trăit-o Gavrilă Ogoranu
împreună cu Victor Metea, la un început de primăvară. După o iarnă în care
Victor făcuse pneumonie şi fusese tratat cu o singură doză de penicilină,
procurată cu mare greutate, cei doi se retrag la poalele muntelui. Sperau la
odihnă, după o noapte şi o zi de mers continuu, prin lapoviţă, fără mâncare. Au
ajuns în Poiana Narciselor de lângă Vad. Înainte de instaurarea comunismului,
ca şi acum, în acest loc se organiza un festival al florilor, în 21 mai, de
ziua Sfinţilor Constantin şi Elena. Pe comunişti i-a deranjat alăturarea cu
sărbătoarea religioasă şi au încercat să mute obiceiul, tocmai în ziua în care
cei doi partizani se adăposteau acolo. Aşa s-au trezit încercuiţi. Ion Gavrilă
descrie soluţia de moment (Brazii se
frâng, dar nu se îndoiesc – vol I):
„Am scos
cartea de rugăciuni şi am început să mă port ca omul ce face lectură. Numai că
nu citeam, ci mă rugam. Victor se prefăcea că pescuieşte. În Poiană se auzeau
bubuituri de tobe, cântece de fanfară, chiuituri din gură. Pe vreo scenă,
tinerii din sate cântau şi jucau pentru distracţia secretarilor, activiştilor,
deputaţilor, colectorilor, responsabililor, preşedinţilor şi merceologilor aşezaţi
la mese în mijlocul mării de narcise. Tinerii se întreceau în a distra pe cei
ce le trimiteau părinţii la Canal sau chiar în faţa plutonului de execuţie,
imagine simbol a unui popor de iobagi, dresaţi prin veacuri de a se gudura şi a
linge mâna celor ce le-au pus lanţul şi i-au bătut.
Spre locul
nostru, venea din când în când câte unul. A venit şi un miliţian. Doi copii
s-au dus la nenea cu undiţa şi s-au minunat de zvârlugă, iar nenea i-a învăţat
cum se pescuieşte. I-au chemat părinţii la mâncare şi, Doamne, ce poftă ne
făcea carnea friptă! Ne uitam la ceas şi parcă minutele stăteau pe loc. Două
fete culegeau flori în iarba de dincolo de apă şi, văzând un băiat drăguţ
pescuind, se fâţâiau prin faţa lui, încercând să intre în vorbă. Ne temeam să
nu vină cineva să ne cunoască, mai ales pe Victor - satul lui, Ileni, era doar
la zece kilometri de aici. Aşa am petrecut ziua. Într-un sfârşit am zărit că
pleacă şi camioanele cu miliţie. Ne socoteam salvaţi.“
„Aceste
secrete vor fi cercetate“
După
7 ani de luptă, Victor Metea a fost prins prin trădare, odată cu ultimii
partizani din Munţii Făgăraş. Doar unul scăpase: conducătorul grupului, Ion
Gavrilă Ogoranu, care avea să se ascundă vreme de încă 21 de ani.
Dârzenia
lui Victor dă de furcă anchetatorilor. Un informator introdus în celula lui
raportează: „Victor Metea ia în derâdere
felul cum se exprimă domnul locotenent anchetator. Spune că e o ruşine să fie
cercetat de unul care nu cunoaşte gramatică“. Un alt informator raportează:
„A venit foarte nervos de la anchetă, că se pun pe seama lui Gavrilă fapte
imorale, care nu sunt adevărate. Spune că orice strădanie de a descoperi aşa
ceva va fi zadarnică. Acelaşi lucru i se impută şi lui. E supărat că se urmăreşte
discreditarea lor în faţa opiniei publice: Nu
se mulţumesc să ne ucidă, vor să ne compromită moral. Vor scrie şi romane, că
am fost nişte derbedei şi nişte oameni uşuratici. Crede că se va reuşi
poate numai în faţa oamenilor care nu-i cunosc. Se simte curat în faţa lui
Dumnezeu. Spune că ei aveau un ideal bine fixat pentru care luptau, un program şi
o activitate deosebit de morale. Zice că nu au forţat pe nimeni, oamenii le-au
dăruit ajutorul de bună-voie. E convins că aceste secrete vor fi cercetate când
se vor schimba lucrurile în ţară.“
Pedepsit
pentru că a refuzat recursul
După
un an de anchete şi torturi, în vara anului 1957 are loc procesul „bandei din
munţi“. Acuzaţii nu au dreptul la cuvânt, iar pledoaria procurorului militar
începe aşa: „Cred că nu greşesc dacă
afirm că în analele justiţiei noastre populare nu a fost înscris încă un proces
de talia celui de astăzi. Pe aceşti inculpaţi constituiţi în bandă teroristă
contrarevoluţionară nu i-a interesat realizările construcţiei noastre
socialiste. Aceşti bandiţi criminali au luptat pentru a submina şi răsturna
orânduirea noastră democrat populară şi mersul înainte victorios al poporului
muncitor.“
Au
fost condamnaţi la moarte, iar reacţiile din momentul pronunţării sentinţei fac
subiectul unei telegrame trimise Direcţiei a III-a din Ministerul de Interne:
„Victor Metea a afirmat: Bine că a venit
odată, întrucât acum s-a terminat! Mai
bine mort, decât chinuit în închisoare. Şi-a exprimat regretul pentru că nu
a cerut personal condamnarea la moarte. În continuare a spus: Nu am primit nimic de la regimul ăsta. Am
fost scos din liceu, nu am primit serviciu, tatăl meu era urmărit pentru că era
socotit chiabur. Fuga mea nu s-a datorat însă acestor motive, cât atitudinii
organelor de stat faţă de mine. Toate aceste afirmaţii le-a făcut pe un ton
aspru şi duşmănos. Nu a semnat cererea de recurs.“
Drept
pedeapsă că nu a avut încredere în recurs, Victor e ţinut încă o iarnă la
Jilava. Toţi ceilalţi partizani sunt executaţi în noiembrie 1957, dar Victor
Metea e împuşcat 5 luni mai târziu, în 23 aprilie 1958. Cu puţin înainte,
împlinise 29 de ani.
Ioana
Haşu
Apostolat în Ţara Făgăraşului nr. 73 - mai-iunie 2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu