Sări vioi în picioare. Asta
era cea mai mare plăcere – să-l trezească clopotele din aromeala de după prânz
şi să nu ţină seama de spusele doctorilor.
— Doamne, bat clopotele,
toate clopotele, se pomeni vorbind tare, şi încerca după dangăt să le
recunoască care şi al cărei biserici este.
Uşa se deschise brusc, al
doilea postelnic şi un dorobanţ intrară salutând printr-o plecăciune până la
pământ.
— Ne-ai chemat? Poruncă,
măria ta!
— Caleaşca este gata? Vreau
caftanul (1) cel gros, îmblănit cu vidră. Astăzi este Denie mare şi pare frig
afară.
Postelnicul, înainte de a
ieşi, spuse:
— Domnia sa beizadea(2)
Ştefan aşteaptă ca măria ta să se trezească. Spune că nu este zăbavă…
— Să intre. (…)
Nedumerirea din privirea
tatălui îl făcu pe fiu să dea o notă de obişnuit întrevederii, aşa că se aplecă
şi sărută cu respect mâna voievodului, făcând din ochi semn că nu poate vorbi
din cauza prezenţei postelnicului, care-şi făcea de lucru preocupat să afle ce
are de spus beizadeaua. Vodă aprobă uşor din cap, semn că a înţeles, zâmbi
distrat, îl mai măsură din priviri pe Ştefan şi comunică amuzat:
— Ştefane, astăzi este Denie
mare. Domnia ta nu mă poţi însoţi la Mitropolie aşa gătit cum eşti. Pune-ţi
peste straiele astea un caftan obişnuit şi aşteaptă-mă în prima caleaşcă. E
frig şi plouă mărunt şi nu am plăcerea să merg pe jos, aşa că ne întâlnim la
caleaşcă.
Tânărul sărută din nou mâna
tatălui, se uită cu ciudă la postelnic şi, ridicând capul semeţ, spuse:
— Să ne grăbim, măria ta, că
uite au tăcut clopotele şi a prins să toace. Îl privi cu înţeles pe domnitor şi
adăugă: Nu-i timp de pierdut.
Se apropie cu spatele de uşă,
o deschise şi de acolo, făcându-i să tresară pe toţi cei din coridor care
trăgeau cu urechea, rosti tunător:
— Să trăieşti, măria ta! şi-i
adresă un zâmbet tatălui său.
Postelnicul se făcu şi el
nevăzut, grăbit să-şi îndeplinească treburile privind grija faţă de persoana
domnitorului. Lumina mohorâtă ce pătrundea prin ferestrele largi contrasta cu
dispoziţia lui Constantin Vodă. Era fericit că, în ciuda răcelii de care
suferise până zilele trecute, acum este sănătos şi va merge la Denia mare. Va
sta în tronul lui, alături cu doamna, atent la cântările fraţilor călugări şi va
intona şi el împreună cu ei „Cămara Ta, Mântuitorule, o văd împodobită. Şi
îmbrăcăminte nu am să intru într-însa. Luminează, Doamne, haina sufletului meu
şi mă miluieşte”.
De când era copil, la
Brâncoveni sau la Mărgineni, cânta la rând cu fraţii monahi la Denii, dar iată
că de vreo douăzeci de ani aştepta an de an cu nerăbdare Denia din Miercurea
Sfântă pentru că, pe lângă glasul lui rotunjit bărbăteşte care se tânguieşte
întru pocăinţă, celelalte glasuri rămâneau pe urmă, ţinând doar isonul, lăsând
bolţilor bisericii doar jelania sufletului lui. Şi după exprimarea aceasta
publică a credinţei sale, grijile domniei dispar, rămâne doar pregătirea pentru
marea sărbătoare, „Paştile Domnului, Paştile…” (…)
În întunericul caleştii
acoperite, în caftan, tăcut, îl aştepta Ştefan. Trapul mărunt al cailor cu
zgomotul lui sacadat acoperea toate zvonurile primăverii întârziate.
— Ei?
— Măria ta, taică, am prins
nişte veşti proaste…
— Cum adică, ai prins veşti?
— Iertare, măria ta, dar cam
de un an mi-am zis că trebuie să ştie şi unul din noi ce scrisori se fac şi se
desfac pentru marele stolnic şi pentru neica Mihai.
— Ştefane, mai ştie cineva
treaba asta?
— Slugile cu care lucrez, pe
care le plătesc şi care nu pricep nimic din ce fac.
— Atât?
— Mai ştie şi…
— Cine?
— Doamna, mama. Ştii, măriei
sale îi este frică de trădarea neamurilor.
— Să nu mai faci. Opreşte-te,
drumul pe care ai pornit nu este bun. Nu vreau să am taine faţă de dregătorii
mei.
— Dar ei?
— Nici ei nu au, doar că mi
le spun la timpul potrivit. Toată lumea ştie că am zăcut de răceala aceea, că
sunt supărat că de când a răposat cumnatul tău, Scarlat, Mavrocordat tot trage
iţele la sultan împotriva noastră şi că acum de sărbători vreau să fiu lăsat în
pace, fără griji lumeşti, să pot lua şi eu Sfânta Cuminecătură cu sufletul
împăcat.
— Doamne, taică, măria ta,
vor să te mazilească, rosti tânărul abia auzit.
Ritmul trapului măsura parcă
frecvenţa bătăilor inimilor celor doi. Ştefan se frământa. Cum adică, o să-i
spună la timpul potrivit? Şi apoi de ce să-i spună? Naş Dinu ştie că boierii
sunt mulţumiţi de Cantacuzini şi, dacă taica o să fie mazilit, vine el domn sau
poate neica Mihai sau vărul tatii Ştefan sau…
— Cine vrea să mă mazilească?
— Toţi. Adică regele Franţei,
Ludovic. Am prins scrisorile lui către măria sa, ţarul Petru. Turcii vor pace
cu ţarul, şi ca să-i împace le dă ruşilor Azovul, dar nu chiar aşa pe gratis!
Vor ca Rusia să rămână deoparte la treburile de aici, din Moldova şi din
Transilvania. Turcii vor spatele asigurat ca să poată să-şi încheie socotelile
cu Habsburgii. Ludovic îi promite lui Petru linişte dacă vizirului i se dă mână
liberă să te mazilească pe măria ta şi să înceapă un război în Ardeal.
Caleaşca se oprise.
Ajunseseră. Căpitanul dorobanţilor o deschise, salutându-l cu glas răsunător pe
domnitor:
— Să trăieşti, măria ta!
Garda, corect aliniată, dădu
onorul. Pe uşa deschisă a bisericii sfintei Mitropolii ieşea un abur mirosind a
tămâie şi ceară arsă. Se auzea şi zvon de litanii. Domnitorul salută. Îşi
îndreptă spinarea. Pasul era al unui om obosit. În spatele lui, Ştefan nu ştia
ce să creadă. Îi părea rău că-i stricase tatălui său seara. I se părea că-l dor
şi pe el umerii, încercând să-i tragă în jos, ridicându-şi capul în sus, cum
făcea domnitorul ca să nu se bage de seamă că nu este în apele lui. Azi s-ar fi
cuvenit ca taica să intre în biserică cu capul aplecat cu graţie în semn de
smerenie, cu pas vioi şi cu o ţinută relaxată, dovadă a detaşării de cele
lumeşti. Aşa se urcase în caleaşcă. „Doamne, ce am făcut?” Şirul de întrebări
chinuitoare îi asaltau mintea de-i ţiuiau urechile. (…)
Arhimandritul ieşi în uşile
împărăteşti şi ceru binecuvântarea mitropolitului ca să înceapă Denia. Doi
diaconi în haine negre, cusute la margine cu fir de argint, se îndreptară spre
scaunul episcopal cu sfeşnicele cu lumânările aprinse. Aproape că-l ridicară de
subsuori pe mitrpolit care, luând în fiecare mână câte un sfeşnic, binecuvântă.
Atunci se produse minunea. Din stranele din stânga au început să se înalţe
cântările intonate de glasuri bărbăteşti grave. O voce puternică anunţa un
verset, apoi în valuri, valuri, alte voci intrau pe rând iar, în timp ce
primele scădeau în intensitate şi se pierdeau într-un ison, cele de pe urmă
creşteau, ca apoi să scadă şi ele şi să facă locul celor din strana dreaptă; de
acolo, glasuri subţiri de băieţi reluau acelaşi verset şi aceeaşi melodie pe
isonul grav al stranei din dreapta. Şia aş, verset după verset, ectenie după
ectenie. Constantin Vodă era uimit. Niciodată nu mai auzise asemenea cântare.
— Ştefane, ce este asta, cine
a rânduit psalţii? întrebă abia şoptit.
— S-a întors de la Athos
protopsaltul Filotei şi de o lună chinuie spudeii (3) să-i înveţe cântarea.
— Ah, da, Filotei sin(4) Agăi
Jipa, ştiu, ştiu, noi i-am plătit călătoria la Athos… (5)
Afară se întunecase. În
biserică era bine. Fiecare ţinea în mână o lumânare de ceară, care ardea curat
sfârâind arare. Chipurile oamenilor, luminate aşa de jos, galben auriu, semănau
cu chipurile sfinţilor de pe pereţi. Ţi se părea că sfintele împărătese şi cu
sfinţii oşteni şi mucenici fac un fel de cerc, o horă, ca să apere credincioşii
pătrunşi de armonia psaltichiei cântată pe româneşte. La un moment dat un
spudeu se apropie de tronul voievodului, îngenunche şi oferi domnului o carte
deschisă. Vodă o luă nedumerit. Îl căută pe arhimandrit din priviri şi acesta,
de după marama uşilor împărăteşti, făcu semn cu capul; vodă începu cu glas
baritonal, pe un ton foarte înalt:
— Cămara Ta, Mântuitorule…
Valuri, valuri veneau
glasurile învăţăceilor ţinând isonul din strana dreaptă. La octavă, grave,
soseau vocile bărbăteşti ale călugărilor din strana stângă. Când ultimul copil
îşi trimise cu un oftat nota cristalină spre înălţimea cupolei, din altar reluă
cântarea arhimandritul pe un ton mai scăzut, în greceşte, apoi Filotei, iar la
sfârşit toţi trei, vodă de pe tron, arhimandritul din altar şi Filotei din
strană, toţi în româneşte.
Ştefan, sprijinit de tron,
îşi pierduse răsuflarea. Se ruga, pocăindu-se. Cum putuse să-şi imagineze că va
putea ceva să-l clintească pe taica să nu se dăruiască sărbătorii? De asta îl
iubea atât de pătimaş. Aşa cum cântă el acum la Denia mare, cum va bate
mătăniile, sprijinindu-l pe mitropolit în timp ce va spune rugăciunea de
încheiere „Doamne şi Stăpânul vieţii mele…”, aşa le face pe toate, pe toate.
Când scrisese pentru dânsul viaţa marelui împărat Constantin, a pricepu că
împăratul era doar un exemplu din trecut şi că pentru el, Ştefan, marele
Constantin este taica. Politica, ah, câtă murdărie şi viclenie ascunde ea… Are
dreptate taica. Să nu întinăm sărbătoarea.
Cu pas elastic, vodă, având-o
în stânga pe doamna Marica, se apropie. Sărută icoana prăznicar şi se apleacă
puţin înainte. Mitropolitul, surâzând, îi atinse fruntea cu mir.
— Îţi mulţumim, preasfinţite,
pentru frumoasa cântare ce ai orânduit-o.
— Noi îţi mulţumim, măria ta,
şi mai presus de orice mulţumim Domnului nostru Iisus Hristos care ne face
alături părtaşi Sfintelor Sale Patimi, rugându-L să ne învrednicească să
prăznuim şi Sfântă Învierea Sa.
Ileana Toma, „Ultimul Constantin.
Romanul Brâncovenilor”
(1) caftan = manta lungă şi
largă, pe care o purtau domnitorii şi boierii în vechime.
(2) beizadea = fiu de domn
(3) spudeu = învăţăcel,
ucenic, student (sec. XVIII)
(4) sin = fiul
(5) Filotei sin Agăi Jipei = cărturar, psalt şi teoretician muzical care a ilustrat epoca de înflorire a
culturii naţionale în perioada domniei brâncoveneşti. Este autorul lucrării Psaltichia rumănească, care a constituit îndreptarul multor generaţii de cântăreţi bisericeşti din
toate ţinuturile româneşti şi a contribuit definitiv la introducerea limbii
române în cântarea bisericească ortodoxă.
Apostolat în Ţara Făgăraşului nr. 81, septembrie-octombrie 2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu