Atmosfera caldă şi de înţelegere în
familie reconfortează şi creează climatul necesar pentru munca intelectuală a şcolarului.
Lipsa de înţelegere, severitatea, exigenţa prea mare sau “dădăceala” au efecte
dăunătoare asupra copilului care se află în tensiune nervoasă, mai ales în
perioada testelor de evaluare sau spre sfârşitul semestrelor, când starea de
oboseală începe să se instaleze. Datoria părinţilor este de a-i ajuta: copiii
pot şi trebuie să înveţe cum să-şi pregătească lecţiile, cum să-şi organizeze
munca, timpul, viaţa.
Greşeli frecvente
Ca părinţi iubitori putem
face şi greşeli în educarea copiilor, încât dorindu-le binele, să le facem rău.
Unii părinţi sunt prea grijulii, căutând să-i protejeze şi să-i răsfeţe mereu
pe cei mici. Trăind într-o astfel de atmosferă devin fricoşi, lipsiţi de
iniţiativă, sunt tot timpul “agăţaţi de fusta mamei”; în acelaşi timp, însă,
devin mici tirani, pretenţioşi, neascultători, greu adaptabili la regulile
vieţii sociale, în afara casei, între colegi. Dacă părinţii sunt foarte severi,
cu o atitudine permanentă de duritate, copiii suferă. Ei sunt continuu lipsiţi
de duioşie, de afecţiune, trăiesc permanent cu teamă în suflet, stare care duce
la apariţia unor tulburări ale dezvoltării lor psihice, ale personalităţii.
Aceşti copii vor deveni la rândul lor plini de asprime faţă de cei din jur, iar
relaţiile lor sociale vor fi lipsite de afecţiune.
Unii părinţi greşesc în
educarea copiilor prin schimbarea frecventă a atitudinii: când sunt prea
severi, când prea îngăduitori. Sunt mai rare familiile în care ambii părinţi
sunt în acelaşi timp fie prea aspri, fie prea blânzi. Adesea, tatăl şi mama pot
avea atitudini diferite faţă de copil: unul prea sever, altul protector, gata
de a-l răsfăţa şi apăra faţă de excesele impuse de celălalt părinte. Foarte
frecvent, o astfel de situaţie este creată prin diferenţa de atitudine între
părinţi şi bunici, aceştia din urmă protejând copilul faţă de cerinţele
disciplinare ale părinţilor. În aceste cazuri, copiii sunt nelămuriţi,
nehotărâţi cu privire la ce este bine şi ce este rău, având o comportare
neechilibrată şi oscilantă, neputând înţelege ce atitudine să ia în diferite
ocazii, în familie sau în relaţiile cu străinii.
Lipsa de supraveghere,
dezinteresul, indiferenţa faţă de ceea ce gândeşte copilul este o altă mare
greşeală educativă, care duce adesea la pierderea lui de sub control, acesta
devenind un copil-problemă din punct de vedere social.
În familiile dezorganizate
copiii suferă şi prezintă tulburări nervoase, de somn, de poftă de mâncare,
sunt trişti, neliniştiţi. Astfel de reacţii au copiii în cazul când părinţii se
ceartă frecvent, nu se înţeleg, dar mai ales în cazul familiilor incomplete
(prin deces, divorţ, lipsa îndelungată a unuia dintre părinţi).
Deosebite probleme se
ridică şi în familiile reconstituite printr-o nouă căsătorie, între copilul din
prima căsătorie şi tatăl sau mama vitregă, între copiii proveniţi din casătoria
anterioară a celor doi parteneri. Dacă nu dau dovadă de înţelegere, de
afecţiune, dacă nu încearcă să şi-i apropie, să-i privească apropiat, aceştia
devin dezadaptaţi, trişti, retraşi sau încăpăţânaţi, neascultători, ambele
forme de reacţie determinând scăderea randamentului şcolar.
Psihicul copilului este
sensibil faţă de situaţiile anormale care se petrec în familie. El simte cele
mai mici schimbări de afecţiune şi este puternic tulburat de certuri sau neînţelegeri.
Afecţiune şi autoritate
Pentru buna dezvoltare a
copilului, pentru formarea unei personalităţi armonioase, căldura căminului
părintesc, afecţiunea părinţilor, înţelegerea familială sunt esenţiale. În
creşterea, educarea şi formarea acestuia este nevoie de mult tact, de o
îmbinare corectă a înţelegerii şi afecţiunii cu autoritatea părintească, astfel
încât să lucreze disciplinat, dar cu plăcere, respectându-şi şi iubindu-şi
părinţii. Dacă sunt neascultători sau greşesc uneori, să-i “pedepsim cu vorba”,
să le explicăm calm şi cu fermitate ce au greşit, vorbindu-le ca unor
“prieteni” care ne înţeleg şi pe care-i iubim. Să nu insultăm, să nu lovim
copilul care a greşit; el se va speria, nu ne va mai respecta, iar cu timpul se
va obişnui cu bătaia şi se va îndepărta sufleteşte de noi.
Atunci când copilul aduce
note mari, să-l răsplătim cu multă afecţiune, bucurându-l cu laude, dar să nu
condiţionăm obţinerea unor daruri, obiecte mult dorite, de rezultatele la
învăţătură şi nici să nu exagerăm răsplata, acordându-le prea multă
independenţă de la o vârstă mică.Vom obţine în acest fel modificarea în rău a
comportării copiilor, care devin neascultători, încăpăţânaţi, nestăpâniţi.
“Meseria” de părinte
este grea. Adevărata căldură familială se întâlneşte în familiile în care
părinţii sunt în bune relaţii, se preocupă suficient, cu dragoste, dar şi cu
autoritate părintească de copiii lor, pentru care sunt şi trebuie să rămână
modele vii, exemple demne de urmat.
Temele: ajutor, nu
înlocuire
O mare importanţă are
şi nivelul de instruire, bagajul de cunoştinţe al părinţilor, pentru buna
educare şi pentru a putea ajuta în pregătirea lecţiilor acasă. Să avem însă grijă
să nu rezolvăm noi, părinţii, temele copilului, ci doar să-l ajutăm, să-l
îndrumăm prin explicaţii cât mai corecte şi clare. Părinţii care rezolvă
singuri problemele, desenează sau scriu, care practic îl înlocuiesc în muncă,
fac o mare greşeală: copilul rămâne dependent, nu se obişnuieşte să judece şi
să lucreze singur, devine comod, răsfăţat şi, cu vârsta, va deveni leneş.
Prin menţinerea unor
legături permanente, strânse cu şcoala, cu învăţătorul, ca şi prin urmărirea cu
atenţie discretă a prieteniilor pe care le leagă în timpul liber, intervenind
la timp, ferm, dar blând, pentru a-l feri de exemple şi comportări rele,
părinţii pot avea mai multă siguranţă în educarea copilului lor, în conturarea,
formarea, dezvoltarea personalităţii acestuia.
Înv. Rodica Neagu, Parohia
Hurez
Apostolat în Ţara Făgăraşului nr. 69 - noiembrie 2012
Buna seara ,
RăspundețiȘtergereMa iertati ca va deranjez asa de tarziu cu acest e-mail.Vin cu rugamintea la d-voastra sa publicati un articol umanitar despre fetita mea LeontinaNicoleta.Pana acum a publicat ziarele Jurnalul National,Libertatea, Gazeta de Sud, Ziarul Lumina si sau alturat si alte site-uri si bloguri.Dar nedorim sa luptam in continuare pentru fetita noastra pentru a strange banuti necesari interventiei chirurgicale la ochi.Iar suma stransa pana
acum nu este de ajuns pentru a o opera.Si nu dorim sa ne blocam aici.Doar cu sprijinul d-voastra cresc sansele pentru a strange suma necsara de
35.000 de euro in acest pret incluzindu-se operatia si restul cheltuielilor aferente vize,transportul si controalele aferente dupa operatie.Despre Leontina mai multe informati le gasiti pe:
http://leontinanicoleta.blogspot.com/
Va rog frumos sa-mi lasati un e-mail la adresa violetaleontina@yahoo.com daca puteti scrie un articol!
Va multumim anticipat!