Luna iulie a adunat o serie de cercetători şi tineri interesaţi de istoria
comunismului la Academina Brâncoveanu de la Mănăstirea Sâmbăta. Un simpozion
internaţional şi o şcoală de vară au adus în discuţie timp de o săptămână
trecutul recent al României şi influenţa lui asupra comunităţilor din prezent.
Simpozion internaţional
Simpozionul, ajuns la cea de-a IX-a ediţie, a fost organizat
de Institutul
de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc (IICCMER),
în parteneriat cu Fundaţia Culturală „Negru Vodă” Făgăraş şi Asociaţia
Culturală „Mozaic” şi cu sprijinul financiar al Fundaţiei Konrad Adenauer. Evenimentul
s-a desfăşurat în perioada 9-12 iulie şi a avut ca invitaţi istorici, filozofi,
teologi, cercetători români şi străini ai trecutului recent. Fiecare a susţinut
o prelegere legată de istoria comunismului, bazată pe cercetări persoanale. Tema
de anul acesta a fost: „Identităţi sociale, culturale, etnice şi religioase în
comunism”, iar majoritatea prezentărilor au fost însoţite de fotografii şi documente.
Şcoală de vară pentru liceeni
Desfăşurată timp de o săptămână, cea de a V-a ediţie a
Şcolii de vară de la Făgăraş – Sâmbăta de Sus a adus laolată tineri interesaţi
de efectele comunismului. Prin proiectul derulat de IICCMER cu sprijinul
Fundaţiei Konrad Adenauer şi în parteneriat cu Ministerul Educaţiei Naţionale
şi Fundaţia
Culturală „Negru Vodă” Făgăraş au fost selectaţi 15 elevi de la
licee din toată ţara, pe baza concursului de eseuri şi artă grafică „O zi în
comunism: file de jurnal «secret»”. Peste 650 de tineri din România au răspuns
provocării de a se înscrie în competiţie, potrivit organizatorilor. În cadrul
taberei, elevii au participat la o serie de prelegeri şi ateliere, dar au avut
în program şi mai multe drumeţii în Făgăraş, Cârţişoara, Cârţa, Victoria, Şona
– toate cu scopul de a afla mai multe despre perioada 1944-1989 şi consecinţele
ei.
Partizanii din Munţii Făgăraş
Unul din atelierele din tabără a fost „Ţara Bunicilor” –
despre rezistenţa armată anticomunistă din Munţii Făgăraş şi efectele ei asupra
comunităţilor. Acesta a fost realizat de Ioana Haşu, jurnalist şi cecetător
independent la CNSAS, nepoata partizanului Gheorghe Haşu – membru în grupul de
rezistenţă din Munţii Făgăraş. Folosind metode interactive şi învăţarea prin
experiment, Ioana Haşu i-a introdus pe tineri în realitatea Ţării Făgăraşului
în anii ’50, imediat după instalarea comunismului şi le-a prezentat portretul
unora dintre cei care s-au opus regimului instalat abuziv. Prin fotografii şi
documente din arhivele Securităţii, poveştile luptătorilor din munţi şi ale
familiilor lor au prins din nou viaţă.
Despre colectivizare, pe hotarul Şonei
O întâlnire inedită a liceenilor a fost cea cu pictorul
Ştefan Câlţia, care i-a primit în satul copilăriei sale, la Şona, şi le-a
vorbit despre efectele colectivizării în comunitatea din care face parte, dar
şi despre istoria locurilor şi despre tradiţiile locale.
În faţa caselor vechi din sat, unele restaurate, altele
renovate strident sau părăsite – martori tăcuţi ai vremurilor – domnul Câlţia a
adus în prezent lumea de odinioară: „
Poveşti provocatoare
Alina Urs, cercetător la IICCMER şi coordonator al Şcolii
de vară, ne-a povestit despre experienţa de anul acesta. „De cele mai multe
ori, la începutul Şcolii de vară copiii ştiu abia câteva poveşti legate de
comunism, de obicei dintre cele pe care le aud în casă, de la părinţi sau de la
bunici. Şi deodată se găsesc în mijlocul experienţe intense – 8 ore pe zi, timp
de 7 zile – în preajma unor lectori care au călătorit sute de kilometri special
pentru întâlnirea cu ei. În acest an, am avut ca invitaţi cercetători de la
institute ale Academiei Române, de la CNSAS, de la Academia Civică, de la
IICCMER şi de la Fundaţia „Negru Vodă”, dar şi de la universităţi din ţară şi
din străinătate, tocmai pentru a asigura o diversitate de perspective. Subiectele
abordate au fost şi ele foarte variate: viaţa cotidiană, detenţia politică,
istoria Securităţii, mişcările de rezistenţă, situaţia minorităţilor. La
început e o experienţă copleşitoare pentru participanţi, însă spre finalul
şcolii ei ajung să recunoască nume, evenimente şi, cel mai important, să îşi
dezvolte spiritul critic. Partea cea mai frumoasă în cadrul atelierelor şi
discuţiilor este atunci când copiii încep să se întreabe care sunt valorile
după care merită să trăieşti şi ce anume e mai important, materialul sau
spiritualul? Scopul nostru tocmai acesta este, să îi provocăm să îşi pună
probleme la care răspunsul nu este nici rapid, nici simplu. După ce Şcoala de
vară se termină, abia atunci copiii încep să interiorizeze experienţa pe care
au avut-o şi să o împărtăşească cu cei de lângă ei. Astfel, poveştile adevărate
ale comunismului românesc ajung nu doar la cei 15 tineri care vin la Sâmbăta de
Sus, ci şi la cei apropiaţi lor, ajutându-i să înţeleagă mai bine istoria ţării
în care trăiesc, dar şi istoria familiei şi a comunităţii lor.”
Natalia Corlean
Apostolat În Ţara Făgăraşului nr. 80, iulie-august 2014
Foto credit: IICCMER / Fundaţia Culturală „Negru
Vodă".