Vă voi spune
când începe păcătoşenia. Iată cum vine ispita:
1) ni se
înfăţişează în minte ceva rău sau ochiul vede ceva şi ceea ce a văzut stârneşte
gânduri rele! Aceasta este provocarea.
Aici nu este nici un păcat, căci şi una şi alta se năpustesc fără să vrem. Dacă
voi, îndată ce simţiţi ceva rău, vă împotriviţi lui şi vă îndreptaţi spre
Domnul, faceţi ceea ce se cuvine – nevoinţă duhovnicească. Dar, dacă voi nu vă
împotriviţi lui, ci începeţi să vă gândiţi şi iarăşi vă gândiţi, fără să vă
împotriviţi şi fără să-l urâţi, fără să vă îndepărtaţi, atunci nu mai este
bine. Sufletul vi s-a zdruncinat. Nici aici încă nu este nici un păcat, dar
pasul spre păcat este făcut...
Însă, dacă
cineva este prins de lucrul acela rău şi începe să se gândească la el şi se tot
gândeşte, săvârşeşte al doilea act al căderii în păcat:
2) convorbirea cu gândul rău sau atenţia
la el. Nici aici încă nu este nici nu păcat, precum am spus, ci i se pune
început.
3) Al
treilea moment al căderii în păcat – consimţirea
la gândul cel rău; omului îi place să se gândească la rău şi chiar şi fapta îi
place. Aici este mai mult din păcat, dar încă nu este păcatul. Este necurăţie.
Şi se întâmplă – consimţirea să izbucnească dintr-o dată, involuntar.
4) Al
patrulea moment al căderii în păcat este dorinţa
cea rea, înclinarea voinţei, chiar dacă
nu este încă hotărâtoare. Aici este păcat, căci este un lucru voit.
Sentimentele nu le poate omul întotdeauna stăpâni, însă dorinţele sunt în
puterea noastră. Toate acestea, totuşi, nu sunt adevăratul păcat, ci numai
prefaţa lui.
5) Al
cincilea moment este hotărârea de a
păcătui sau acordul la păcat. Aici este adevăratul păcat, dar numai lăuntric. După
aceasta nu întârzie să apară nici
6) păcatul cu fapta... şi aceasta este adevărata
cădere, vătămarea sufletului, pierderea harului, căderea sub puterea
vrăjmaşului.
Aşadar,
alungaţi gândurile, fără să intraţi în discuţie cu ele, înăbuşiţi imediat
consimţirea şi nimiciţi dorinţele. Aici este toată lupta. Şi se întâmplă ca
gândul, consimţirea şi dorinţa – toate să se producă în acelaşi timp. Nu-i
nimic. În cazul acesta toate sunt ca o provocare. Şi lupta pe toate le va
alunga uşor.
Sfântul
Teofan Zăvorâtul, „Sfaturi înţelepte”
Apostolat în Ţara Făgăraşului nr. 75, septembrie-octombrie 2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu