Pagini

vineri, 17 octombrie 2008

Organizarea familiei cu mai mulţi copii (1)

Făcând zilele trecute ordine în bibliotecă am găsit o cărticică foarte interesantă: "Ritmuri zilnice - organizarea regimului de viaţă în familia cu mai mulţi copii" de Mihai Ghivrigă. A apărut în 1967, la Editura Didactică şi Pedagogică, dar conţinutul este cât se poate de util şi de actual. Lectura ei ajută la alcătuirea unui program zilnic absolut necesar, aşa că o să rezum nişte idei, care cred că vă vor fi de folos.

Ce este regimul de viaţă?
Regimul de viaţă cuprinde întregul program al vieţii copilului, încadrat într-o anumită ordine şi succesiune, cu durate potrivite fiecărei activităţi şi fiecărei vârste :
  • - activitatea zilnică specifică vârstei (joc, învăţătură, muncă în gospodărie)
  • - activităţile de "autoservire" (ordinea în cameră, igiena, păstrarea şi îngrijirea hainelor, jucăriilor etc.)
  • - activităţile din timpul liber (lectură, plimbări, sport, spectacole etc.)
  • - mesele
  • - somnul

Stabilirea unui regim de viaţă este foarte importantă, deoarece:
  • - asigură sănătatea fizică şi psihică a copilului, prin alternanţa raţională a activităţii cu odihna
  • - creează condiţiile pentru o dezvoltare intelectuală şi morală echilibrată, împărţind raţional timpul între diferite ocupaţii utile şi formând obişnuinţe pozitive legate de activitate
  • - e o metodă de educare a voinţei şi a disciplinei

Alcătuirea regimului de viaţă
Pentru alcătuirea unui regim de viaţă trebuie să ţinem cont de condiţiile generale, comune tuturor familiilor, precum şi de condiţiile specifice, determinate de particularităţile familiei (structura ei, ocupaţia părinţilor, condiţii de viaţă etc.).
Condiţiile generale sunt:
  1. să respecte particularităţile de vârstă ale copiilor
  2. să fie stabil şi flexibil
  3. să aibă un caracter raţional

1. Particularităţile de vârstă
- eforturile şi odihna trebuie dozate în funcţie de vârsta copilului.
- dacă într-o familie sunt mai mulţi copii, părinţii trebuie să stabilească pentru fiecare un regim adecvat vârstei, acestea trebuind să se coreleze şi să fie integrate în programul familiei.

Elementele regimului care variază în funcţie de vârstă:

Somnul:
- la un an copilul are nevoie de circa 15 ore de somn
- la 4 ani - de 12-13 ore
- la 7 ani - de 11-12 ore
- la 10 ani - de 10 ore
- somnul de după-amiază trebuie să fie obligatoriu pana în jurul vârstei de 10 ani
Pentru toţi copiii trebuie să existe o oră unică de culcare, diferenţierile obţinându-se prin prelungirea somnului de dimineaţă şi introducerea somnului de după-amiază.
În timp ce copiii mai mici dorm, cei mari trebuie să păstreze liniştea, găsindu-şi activităţi liniştite (lectură, colorat, modelaj etc.).

Masa:
- se vor respecta particularităţile de vârstă, încercându-se ca măcar una din mesele zilnice să adune în jurul ei pe toţi membrii familiei.

Activitatea:
- antepreşcolarii (1-3 ani)- îşi petrec timpul de veghe jucându-se.
- preşcolarii (3-7 ani) - pe lângă joc şi activităţi educative vor avea şi mici responsabilităţi gospodăreşti.
- şcolarii - în funcţie de vârstă vor avea un regim diferit.

2. Stabilitatea şi flexibilitatea
- regimul nu trebuie să fie rigid, ci să aibă un caracter constant, dar care să permită mobilitatea.
- orele de masă şi de somn trebuie să rămână întotdeauna aceleaşi.

3. Raţionalitatea
- să prevadă timp suficient pentru activitate şi odihnă şi să alterneze în mod judicios activităţile.
- programul trebuie să fie înţeles şi acceptat de copil ca ceva necesar, logic şi raţional.
- programul din familie trebuie să fie o continuare şi o completare a celui din grădiniţă/şcoală.
A consemnat Irina Constantinescu
Apostolat în Ţara Făgăraşului nr. 21 - octombrie 2008

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu