Pagini

miercuri, 10 decembrie 2008

Organizarea familiei (3): Învăţatul: cât, când şi unde trebuie să înveţe copii

Regimul de viaţă din familie influenţează foarte mult şi situaţia la învăţătură a copilului. Succesul la învăţătură este pregătit din familie, de aceea părinţii trebuie să soluţioneze corect nişte probleme aparent mărunte, dar care au urmări importante: cât, când şi unde trebuie să înveţe copiii, cum e mai bine să înveţe ei, în ce măsură pot interveni părinţii că să-i ajute pe copii şi în ce mod fraţii se pot ajuta între ei.

Locul unde învaţă copilul. Este extrem de important ca acesta să fie adecvat pentru învăţătură şi stabil. Dacă familia nu are posibilitatea de a amenaja o cameră specială, sunt suficiente o masă, un scaun şi o etajeră de cărţi. Este bine ca acestea să se găsească în camera copiilor. În cazul familiilor mari, unde sunt 3-4 sau mai mulţi copii de vârste diferite, este preferabil să fie două mese, de dimensiuni potrivite, una pentru cei mari şi una pentru cei mici, astfel încât copiii să aibă o poziţie corectă.
Pentru sănătatea copiilor şi pentru randamentul lor la învăţătură lumina - artificială sau naturală - trebuie să fie suficientă, aerul - curat, iar temperatura potrivită.

Liniştea. Când un copil învaţă ceilalţi trebuie să păstreze liniştea, de aceea cu toţii, mici şi mari, trebuie să fie educaţi în acest sens.

Continuitatea. Cu excepţia unor pauze de relaxare, copilul nu trebuie întrerupt de la învăţat sub nici un motiv. Întreruperile (să meargă după o pâine, să îl ajute pe fratele mai mic cu ceva etc.) îl obligă pe copil, de fiecare data, la reluări şi la reacomodare cu materialul de învăţat, toate acestea obosind copilul şi scăzând randamentul.

Durata învăţării. Aceasta depinde de nevoile fiecărui copil, dar ţinându-se cont de limitele maxime stabilite de igienă, psihologie şi pedagogie, după cum urmează:
  • - la clasele I-IV durata medie de pregătire a lecţiilor acasă trebuie să fie de o oră - o oră şi jumătate
  • - la clasele V-VIII de două ore - două ore şi jumătate
  • - la clasele IX -XII creşte cu aproximativ o oră în plus.
Este foarte importantă existenţa unui program stabil de pregătire a lecţiilor, în funcţie de schimbul în care învaţă elevii. Pentru schimbul de dimineaţă intervalul potrivit este 16-20/21. Pentru schimbul de după-amiază lecţiile se pregătesc a două zi între 8-12.

Principii de bază. Începerea pregătirii lecţiilor nu trebuie grăbită, dar nici amânată prea mult. După venirea de la şcoală copilul trebuie să se odihnească cel puţin o oră şi jumătate înainte să se apuce de lucru. Nu se vor face lecţii seara târziu, scurtând timpul de somn.
Nu va fi permis abuzul de pauze şi întreruperi. O pauză de 10 minute la o oră este suficientă.
Pentru a preveni golurile în învăţare se va da mare atenţie tehnicii pregătirii lecţiilor. Cel mai indicat este să se înveţe întâi lecţia din notiţe şi din manual şi apoi să se rezolve temele. Astfel temele se execută în mod conştient şi se fixează cunoştinţele.
Se va începe cu rezolvarea temelor de dificultate medie, se va continua cu cele dificile, iar la final - cele uşoare.
Cel mai indicat este să se înveţe şi să se rezolve temele din ziua respectivă, nu se va amâna pregătirea lor.
Adaptare de Irina Constantinescu, după "Ritmuri zilnice" - M. Ghivrigă
Apostolat în Ţara Făgăraşului nr. 23 - decembrie

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu